Pirmais ieraksts individuālā uzņēmuma “Santa” biogrāfijā tapa pirms desmit gadiem – 1992.gada 1.decembrī, kad gulbenieši, rajona iedzīvotāji un pilsētas viesi vērīgi sekoja rosībai Bērzu ielas 1a namā.
Pirmais ieraksts individuālā uzņēmuma “Santa” biogrāfijā tapa pirms desmit gadiem – 1992.gada 1.decembrī, kad gulbenieši, rajona iedzīvotāji un pilsētas viesi vērīgi sekoja rosībai Bērzu ielas 1a namā, kur savulaik atradās bijušā sadzīves pakalpojumu kombināta frizētava.
Tas bija pārmaiņu laiks, kad daudzi steidza attīstīt privāto biznesu, to saistot galvenokārt ar tirdzniecības uzņēmumu izveidi. Lai saglabātu frizētavas ēku, ko bija paredzēts nodot konservācijai, un tajā sniegtos pakalpojumus, Skaidrīte un Oļegs Medņi rada iespēju to privatizēt. Sākās darbi arī ēkas apkārtnes sakārtošanā.
Tikai ar fanātisku darbu bez brīvdienām un atpūtas ir izdevies sasniegt tādu līmeni, kāds tas ir šodien. Skaidrīte un Oļegs Medņi, būdami uzņēmīgi un atbildīgi cilvēki, spējuši izveidot un sakārtot ne tikai divus apjomīgus tirdzniecības uzņēmumus, bet arī to apkārtni, tādējādi Gulbenes sejā iezīmējot jaunus sakoptības un attīstības vaibstus.
Deviņdesmito gadu pirmajā pusē ikviens varēja kļūt par uzņēmēju, ja vien neturpinātu slavināt kādreizējo sociālisma sistēmu kā vienīgo un pareizo, kā rezultātā mēs turpinātu iepirkties neglītās koka būdās un centrālais “supermārkets” būtu pilsētas tirgus.
Pirmās veiksmes neapreibina
Pirmās veiksmes tirdzniecībā spēja apreibināt daudzus, jo kasi nauda pildīja reibinošā ātrumā un maks kļuva par mazu. Bija vajadzīgas somas. Tolaik tikai daļa uzņēmēju aizdomājās, ka tā nebūs mūžīgi, ka līdzekļi nemitīgi jāiegulda uzņēmuma tālākā attīstībā. Arī “Santas” īpašnieki atzīst, ka pirmā pārtikas preču veikala izveidi sākuši ar minimāliem līdzekļiem un pieredzi, par prioritāti vienmēr izvirzot atbildību.
Pirmais pirkums, lai no Rīgas varētu atvest lielāku preču daudzumu, bijusi “Žiguļa” piekabe, tad – “GAZ – 53”. Bijuši gadījumi, kad nepietiekamas pieredzes dēļ radušies zaudējumi. Tomēr, saprātīgi saimniekojot, desmit gadu laikā ģimenes uzņēmumam izdevies sakārtot divas plašas tirdzniecības ēkas Rīgas un Bērzu ielā, kurās viss pakārtots pircēju ērtībām un vēlmēm.
Ar stabila uzņēma slavu
Šodien nav viegli valsts mērogā iegūt stabila un konkurētspējīga uzņēmuma slavu. “Santai” tas izdevies desmit gados, regulāri veicot visus maksājumus, kas ir būtiski preču piegādātājam, un garantējot arī kredīta atmaksu. Tas pierāda, ka uzņēmums ir uzticams sadarbības partneris.
Pērn rūpniecības preču veikals kļuva arī par laureātu Latvijas Tirgotāju asociācijas rīkotajā konkursā. Tā vadītāja Baiba Medne seko preču apjomam un dara visu, lai ieņemtu noteiktu pozīciju pārējo vidū.
Ņemot aizdevumu bankā, uzņēmēji vispirms rēķina, kā, kam un cik daudz naudas izlietos. To, ka tas ir devis cerētos rezultātus, liecina abi tirdzniecības uzņēmumi, kas nemitīgi papildinās ar jaunām preču grupām un iekārtām.
99 procentus peļņas uzņēmums “Santa” iegulda tirdzniecības attīstībā, uzskatot, ka tā paaugstinās pircēju pašapziņa.
Domā par pircēju ērtībām
Uzņēmēji uzskata, ka cilvēkiem, verot veikala durvis, jāsajūt, ka te viņš ir gaidīts, ka ir domāts par viņa ērtībām un apkalpošanas kultūru, par preču daudzveidību, ņemot vērā arī katra konkrētā cilvēka pirktspēju.
Rastas iespējas iegādāties preces uz kredīta, tās nogādāt pircēja dzīvesvietā, izpildīt konkrēts pasūtījums un citu. Lai palīdzētu pircējam orientēties plašajā preču klāstā, ir izstrādātas un drīzumā tirdzniecības zālēs izvietos informatīvās norādes, bet pie veikaliem iemirdzēsies krāsaina gaismas reklāma, kurā būs arī Gulbenes simbols – gulbis.
Uzņēmuma izaugsme un attieksme pret pircējiem ir pilsētas vizītkarte. Tas ir noteikts līmenis, kas liek rosīties arī citiem pilsētas uzņēmējiem. Ar katru gadu tas kļūst aizvien augstāks.
Griežas konkurences dzirnavās
Uzņēmuma “Santa” īpašnieki saprot, ka ekonomika ir kā dzirnavas, kas neļauj apstāties pie sasniegtā, tiklīdz tā notiek, rodas zaudējumi. Tā ir nemitīga cīņa ar konkurenci. Vienai iecerei pārtopot realitātē, tās vietā jārod jauna, pretējā gadījumā tiksi apsteigts. Biznesa būtība ir – nauda rada naudu. Uzņēmums “Santa” tam ir piemērs. Nezaudējot nevienu tirdzniecības zāles kvadrātmetru, rūpniecības preces izvietojušās Rīgas ielas 41 otrajā un trešajā stāvā, bet ceturtajā rasta vieta darbinieku atpūtas telpām, kādreiz ar ūdeni pārplūdinātie ēku pagrabi pārtapuši plašās noliktavās. Pie veikaliem izveidotas ērtas stāvvietas autotransportam, sakārtota zaļā zona, pat nomainītas pilsētai piederošās siltumtrases posmi un cits.
Analizē savu rīcību
Veikala “Santa” Rīgas ielā 41 pirmajā stāvā oktobrī darbu sāka lielveikals “T Market”. Lēmums par telpu īri šim uzņēmuma neradās vienā dienā, bet daudzu piedāvājumu izpētes, analīzes un atlases rezultātā, paturot prātā patiesību, lai īrniekam būtu veiksmīgs bizness, radāmi labi īres apstākļi.
Ar gandarījumu uzņēmēji stāsta, ka gūts cerētais rezultāts – cilvēki labprāt iepērkas lielveikalā. “Mēs telpu īrniekiem neko neiedevām tāpat vien, bet savstarpēji sadarbojāmies, domājot par pircēju ērtībām. Lielveikalā tam pakārtotas arī preču cenas.
Pirmie “T Market” darbības mēneši pierādījuši, ka ar lētākām cenām iespējams gūt lielāku peļņu,” stāsta S.un O. Medņi.
Piemērs īpašnieku un īrnieka sadarbībai ir veikala centrālās ieejas durvis, lai gan sākotnēji īrnieks tās iecerējis vienkāršākas. Uzņēmuma “Santa” saimniekiem būtiski, lai iepirkties varētu gan turīgais, gan trūcīgais pircējs.
Domām jāiet pa priekšu
Uzņēmuma “Santa” galvenais bauslis ir: nemitīgi domāt par rītdienu un pircēju! Domas te apsteidz tiešo darbu. Ir pārbaudīts, kā bijis tad, kad uz brīdi šī domu un attīstības spirāle pārtraukta.
Šodienas pircēju vairs neapmierina fakts, ka veikala plaukti ir preču pārpilni. Viņš katru dienu vēlas pamanīt ko jaunu. Tā var būt gludi bruģēta ietve uz veikalu, stāvvieta autotransportam, ērtas durvis un kāpnes, izskaidrojoša reklāma un cits. Ja tā nav, cilvēks izvēlas citu tirdzniecības uzņēmumu.
Uzņēmēji atzīst, ka viņiem plānu ir vairāk, nekā cilvēka mūžā iespējams paveikt, jo ikviena jauna iestrāde prasa ne jau dienas, nedēļas un mēnešus, bet gadus. Ģimenes uzņēmuma “Santa” saimnieki Skaidrīte, Baiba un Oļegs Medņi par to pārliecinājušies desmit gadu laikā.
n Visu mēnesi “Dzirksteles” lasītāji, sekojot “Santas” reklāmām varēs piedalīties tās rīkotajā konkursā, liekot puzli un atbildot uz konkursa jautājumiem.