Neskaidrai, kļūdainai izrunai var būt vairāki iemesli.
Neskaidrai, kļūdainai izrunai var būt vairāki iemesli. Gulbenes 3. pirmsskolas izglītības iestādes “Auseklītis” logopēde Daiga Pumpure norāda, ka ir daudz bērnu, kam ir ielaisti runas defekti un vecāki laikus nav meklējuši speciālista palīdzību, lai to novērstu.
“Lielākās runas defektu problēmas ir bērniem no pagastiem. Dažādu apstākļu dēļ bērni nav vesti pie speciālista. Dažreiz ārsti norāda, ka runas defekts izzudīs, tomēr ar laiku tas tikai pastiprinās. Ja bērnu ar runas traucējumiem vai defektiem pie logopēda atved trīs gadus vecumā, var palīdzēt, bet, ja sešu vai septiņu gadu vecumā, tad ir grūti atgūt nokavēto. Būtiski, cik daudz vecāki darbojas un runā ar bērnu. Daži vecāki atzinuši, ka viņi nepievērš lielu uzmanību sarunām ar bērnu, aizbildinoties ar laika trūkumu. Runas traucējumi iespaido psihisko un garīgo attīstību, tādēļ tai vajag pievērst uzmanību,” saka D. Pumpure.
Gulbenes 3. pirmsskolas izglītības iestādē darbojas diennakts grupa, kuru izmanto vairāki bērni no pagastiem. Lielākajai daļai no viņiem ir logopēdiskās problēmas. Izglītības iestādē ir arī logopēdiskā grupa. Ar katru bērnu logopēde D. Pumpure individuāli strādā trīs reizes nedēļā, bet audzinātājas nostiprina skaņu izrunu un nodarbībās lielāku uzmanību pievērš bērnu valodai. Logopēds strādā arī Lejasciema pirmsskolas izglītības iestādē. “Piecu gadu vecumā aktīvais vārdu krājums ir apmēram 2500 līdz 3000 vārdi. Frāzes kļūst sarežģītākas, bet izruna skaidrāka. Ja valoda attīstījusies normāli, tad piecus gadus vecam bērnam pareizi jāizrunā visas skaņas. Visvairāk jāuztraucas par vispārēju nepietiekamu runas attīstību, kas izpaužas nabadzīgā vārdu krājumā, pavājinātā fonemātiskā dzirdē. Vecākiem jāzina, ka logopēds un bērnu neirologs jāmeklē nekavējoties, ja bērns sāk stostīties. Tas parasti notiek bērniem, kas agri un pareizi sācis runāt, bet ir bijuši runu traucējoši apstākļi. Mediķi jāmeklē arī tad, ja divu gadu vecumā bērns nerunā teikumos, ja trīs gadu vecumā bērns runā tikai īsos, gramatiski nepareizos teikumos, ja četru gadu vecumā neprot stāstīt, runā nepareizas skaņas un ir mazs vārdu krājums,” norāda D. Pumpure.
Neskaidrai, kļūdainai izrunai var būt vairāki iemesli: psihiskās attīstības traucējumi, ja vecāki ar zīdaini pārāk maz nodarbojušies, ja bērns pārcietis smagu slimību, ja bērnam ir pavājināta dzirde, nepietiekami attīstīts skaņu artikulācijas aparāts. “Ir arī iedzimti defekti, piemēram, pārāk liela mēle, lūpu šķēlumi, īsa zemmēles saitīte un nepareizs sakodiens. Ja šādos gadījumos mazuļa valodu savlaicīgi labo un vārdu krājumu bagātina, bērns parasti nokavēto atgūst,” skaidro D. Pumpure.
Viņa norāda, ka pirmskolas izglītības iestādē “Auseklītis” bērniem veic masāžu. Tā palīdz arī runas attīstībai. Turklāt daudzi bērni ir izslāpuši pēc glāstiem un mīļuma, un masāžas seansi kaut nedaudz to kompensē.