Latvijas Ceļinieku asociācija apsver iespēju uzsākt radikālus pasākumus, lai pievērstu sabiedrības uzmanību katastrofālajam finansu trūkumam ceļu nozarē.
Latvijas Ceļinieku asociācija (LCA) apsver iespēju uzsākt radikālus pasākumus, lai pievērstu sabiedrības uzmanību katastrofālajam finansu trūkumam ceļu nozarē.
LCA iesniegusi Saeimas Budžeta un finansu komisijas un Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas deputātiem, ministru prezidentam un satiksmes ministram priekšlikumu 60 procentu akcīzes nodokļa par naftas produktiem ieņēmumus ieskaitīt autoceļu fondā. “Līdz ar ministriem mainās arī Ministru kabineta noteikumi par akcīzes nodoķla par naftas produktiem sadalījums. Kad satiksmes ministrs bija Vilis Krištopāns, tad valsts ceļu fondā ieskaitīja 60 procentus no akcīzes nodokļa. Tagad akcīzes nodokļa ieņēmumus sadala uz pusēm valsts budžetā un ceļu fondā,” stāsta akciju sabiedrības “Vidzemes autoceļi” Alūksnes 15.ceļu pārvaldes izpilddirektors Imants Mucenieks.
Neiekasē akcīzes nodokli
I.Mucenieks akcentē, ka no ceļu pārvaldes šīgada budžeta ir noņemti 33 000 latu. Līdzekļus samazina tāpēc, ka valstī pilnā apmērā nav iekasēts akcīzes nodoklis. “Kad akcīzes nodokli maksāja uz robežas, tad ieņēmumu bilance bija pozitīva. Pēc Ministru kabineta noteikumu maiņas angļu firma atteicās iekasēt akcīzes nodokli, jo degvielas sadales bāzēs to ir grūti izdarīt,” secina I.Mucenieks. Alūksnes 15.ceļu pārvaldes rīcībā ir mazāk naudas ceļu uzturēšanas vasaras darbiem. Izpilddirektors norāda, ka ceļu tīrīšanai un kaisīšanai ziemā līdzekļi nesamazinās, taču to vajag vismaz par vienu trešo daļu vairāk.
Ceļu remontiem nav līdzekļu
“Ceļu segums ir bojāts, bet normālā stāvoklī tos uzturēt nav iespējams. Alūksnes rajonā vēl neviens ceļš nav slēgts, taču pēc pāris gadiem tas var notikt. Apmēram desmit gadus grants segums ir remontēts tikai atsevišķos ceļu posmos. Pamazām tie pārvēršas par parastiem grants ceļiem, kas nav izbraucami,” informē I.Mucenieks. Viņš uzskata, ka ir pēdējais laiks Saeimas deputātiem un valdībai saprast, ka infrastruktūras attīstība ir valsts funkcija. Pamatbudžeta investīcijas valsts autoceļiem un tiltiem ir nesamērīgi mazas, ņemot vērā valstī uzkrājušos remonta darbu deficītu 311 miljonu latu apmērā.
Domā rīkoties radikāli
Nākamā gada budžeta projekta skaitļi par ceļu dienestiem atvēlēto naudu satrauc.
“Nekas nav iedalīts ceļu periodiskai uzturēšanai – asfalta melnā seguma remontam, virsmu apstrādei, tiltu remontiem un citiem darbiem. Ja ceļinieku asociācijas ierosinājumi netiks ņemti vērā un nebūs konkrētu lēmumu valdībā un Saeimā, asociācija apsver iespēju rīkoties radikālāk,” vēsta LCA valdes loceklis un Smiltenes akciju sabiedrības “8CBR” direktors Jānis Līkans.