Latvijas TOP 50 pelnošāko uzņēmumu autoparkos populārākās ir “Volkswagen”, “Toyota”, “Dacia”, “Škoda” un “Peugeot” marku automašīnas, liecina “Lursoft” veiktais pētījums. Uzņēmumi izvēlas praktiskas, jaunas un neitrālas krāsas automašīnas.
Automašīnas uzņēmumi iegādājas ne kā luksusa preci, bet vairumā gadījumu kā pirmās nepieciešamības lietu, bez kā uzņēmuma funkcionēšana nav iespējama, tādēļ prevalē tīri praktiskas auto lietošanas prasības.
Latvijas pelnošāko uzņēmumu autoparkos reģistrētas 2419 automašīnas, kuru kopējais nobraukums ir 120 miljoni kilometru. Vidējais vecums ir aptuveni trīs gadi, bet vidējais motora tilpums – 1598 cm3.
22,07% no visām automašīnām reģistrētas 2014. gadā, bet vēl 21,65% reģistrētas 2013. gadā.
Vienu lieto vairāki
Visvairāk automašīnu reģistrēts AS “Latvenergo”, AS “Latvijas valsts meži” un SIA “Lattelecom” autoparkos. Kopumā atrodami 43 ražotāju 212 dažādi automašīnu modeļi.
Trīs pieminētajiem uzņēmumiem uz katriem trim strādājošajiem ir aptuveni viena automašīna. Tajā pašā laikā azartspēļu biznesā viens auto ir vidēji uz 11 strādājošajiem. Daudz automašīnu, rēķinot uz strādājošo, ir arī SIA “Depo Diy” un AS “Olainfarm”.
Ar nelielu nobraukumu
Vadoties no pēdējās tehniskajās apskatēs fiksētās informācijas, TOP 50 pelnošāko uzņēmumu autoparkos esošo automašīnu vidējais nobraukums ir 40 141 kilometrs. Nedaudz vairāk par trešdaļu no visiem pētījumā iekļauto uzņēmumu spēkratiem pēdējās tehniskās apskates laikā bijuši klasificējami kā jauni, jo to nobraukums bijis mazāks nekā 100 kilometru. Šādas automašīnas atrodamas 33 no 50 uzņēmumu autoparkos.
Tieši šī grupa arī veido lielāko daļu starp pelnošāko uzņēmumu autoparkos reģistrētajiem auto. Aiz tās seko automašīnas, kuru pēdējais fiksētais nobraukums ir robežās no 50 001 līdz 100 000 kilometriem.
42,65% no šajā kategorijā ietilpstošajām automašīnām reģistrētas 2014. gadā, bet vēl 32,72% – 2013. gadā.
Novērtē vācu kvalitāti
“Lursoft” statistikas dati rāda, ka komercķīlās visbiežāk tiek ieķīlātas vācu auto markas “Volkswagen”, “Mercedes Benz” un “Audi”, pelnošāko uzņēmumu autoparkos no šīm automašīnu markām līderos spējis izvirzīties vien “Volkswagen”. Tā saucamie “tautas vāģi” veido gandrīz piektdaļu no TOP 50 pelnošāko uzņēmumu autoparka, un to vidējais vecums ir trīs gadi.
Aiz “Volkswagen” popularitātes rindā seko “Toyota”, “Dacia”, “Škoda” un “Peugeot”.
Iepazīstoties ar pelnošāko uzņēmumu autoparkos esošo automašīnu markām un to modeļiem, redzams, ka līderos izvirzījušās tipiskas darba automašīnas, kurā spēkratu konfigurāciju iespējams salāgot ar pieejamu cenu. Tāds, piemēram, ir praktiskais “Volkswagen Caddy”, kas visbiežāk atrodams AS “Latvenergo” autoparkā, vai arī “Dacia Duster”, ko iecienījusi AS “Latvijas valsts meži”. To, ka šīs automašīnas izturējušas laika pārbaudi, vislabāk pierāda tas, ka uzņēmuma autoparkā ik gadu tiek reģistrēti aizvien jauni šīs markas automašīnu modeļi.
Populārākie automašīnu modeļi pelnošāko uzņēmumu autoparkos ir “Dacia Duster”, “Volkswagen Caddy”, “Škoda Octavia”, “Toyota Hilux” un “Mitsubishi L200”. Ir, protams, katrā uzņēmumā pa ekskluzīvākam auto. AS “Olainfarm” šogad reģistrēts “Audi A6 Limousine”. Vairāki uzņēmumi reprezentācijai izvēlējušies “Audi Q7”, “BMW X6 Drive”.
Izvēlas neitrālas krāsas
Iegādājoties jaunus spēkratus, juridiskas personas visbiežāk izvēlas kādu no bāzes piedāvājumā esošajiem krāsojumiem, tādējādi izvairoties no lieka cenas sadārdzinājuma, ar kuru būtu jārēķinās, izvēloties ekskluzīvāku auto krāsu. Ir arī otrs aspekts – neitrālā krāsā esošos spēkratus iespējams vieglāk nomarķēt ar uzņēmuma logotipu un reklāmu.
Aplūkojot, kādu krāsu automašīnas visbiežāk dominē TOP 50 pelnošāko uzņēmumu autoparkos, redzams, ka visplašāk pārstāvētas ir dažādu variāciju pelēkas automašīnas, savukārt popularitātes ziņā nepārspēta ir baltā krāsa. “Lursoft” aprēķinājis, ka no visiem pētījumā apskatīto uzņēmumu autoparkos esošajiem auto 36,87% ir tieši baltā krāsā. Proti, no pētījumā aplūkotajiem 50 uzņēmumiem 27 kompāniju autoparkos ir vismaz viena baltas krāsas automašīna. Gaiši pelēkas automašīnas atrodamas 23 uzņēmumu autoparkos, bet pelēkas – 22.
Tiesa, ir uzņēmumi, kuri atļāvušies arī atkāpes, iegādājoties spēkratus, piemēram, oranžā, violetā vai ķiršu krāsā.