2018. gadā ar
reģionālo sabiedrisko transportu pārvadāti 47,5 miljoni
pasažieru, kas ir par 973 tūkstošiem jeb 2% vairāk, salīdzinot
ar 2017. gadu, liecina Autotransporta direkcijas dati. Pēdējie
septiņi gadi sabiedriskā transporta nozarē iezīmēja pasažieru
skaita kritumu, savukārt aizvadītais gads nesa pozitīvas pārmaiņas
– pasažieru skaita pieaugumu, kas skaidrojams gan ar reģionālā
maršrutu tīkla pastāvīgu pilnveidošanu un pakalpojumu kvalitātes
uzlabošanu, gan pārdomāto braukšanas maksas politiku un
daudzveidīgo lojalitātes programmu klāstu, kā arī kontroļu
pastiprināšanu.
2018. gadā
reģionālajā maršrutu tīklā ar autobusiem pārvadāti 62% no
visiem [ar autobusiem un vilcieniem] pārvadātajiem pasažieriem jeb
29,42 miljoni, kas ir par 1% vairāk, salīdzinot ar 2017. gadu. Tā
kā pēdējo septiņu gadu laikā pasažieru pārvadājumos ar
autobusiem bija vērojama pasažieru skaita samazināšanās vidēji
par 2–5% gadā, Autotransporta direkcijas mērķtiecīgi īstenotās
aktivitātes gan maršrutu tīkla sakārtošanas un pilnveidošanas
virzienā, gan pārvadājumu pakalpojumu kvalitātes uzlabošanā un
pasažieru lojalitātes programmu ieviešanā ir rezultējušās
pozitīvos rādītājos aizvadītajā gadā.
Pēdējie trīs gadi
iezīmē arī pasažieru skaita pieaugumu dzelzceļa pārvadājumos.
2018. gadā pa dzelzceļu pārvadāti 18,08 miljoni pasažieru,
kas salīdzinot ar 2017. gadu, ir par 4% vairāk. Iepriekšējos
divos gados pa dzelzceļu pārvadāto pasažieru skaita pieaugums
bija vidēji 1% gadā. Dati liecina, ka pieaug gan par maksu
pārvadāto pasažieru skaits, gan arī to pasažieru skaits, kuriem
tiek piemērotas braukšanas maksas atlaides – pirmsskolas vecuma
bērni un daudzbērnu ģimeņu locekļi.
Autotransporta direkcijas
valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš: “2018. gada
rezultāti uzrāda pasažieru skaita pieaugumu, un tas apliecina, ka
darbs pie maršrutu tīkla pilnveidošanas, pasažieriem ērtu
sabiedriskā transporta reisu laiku un savienojumu izveides,
pastāvīgas pakalpojumu kvalitātes celšanas, pārdomātas
braukšanas maksas politikas un daudzveidīgu lojalitātes programmu
ieviešanas, ir bijis sekmīgs. Piemēram, divu gadu laikā
abonementa biļetes, kas pasažieriem sniedz braukšanas maksas
atlaides līdz pat 20%, ir ieviestas vairāk nekā 740 maršrutos, un
2018. gadā tās izmantoja viena ceturtā daļa no visiem
autobusu pasažieriem.”
Kristiāns Godiņš
uzsver: “Arī 2019. gadā reģionālā maršrutu tīkla
pilnveidošana un pielāgošana iedzīvotāju vajadzībām un
mainīgajai plūsmai, pakalpojumu kvalitātes celšana ir starp
Autotransporta direkcijas prioritātēm. Līdztekus tiek strādāts
pie tā, lai iedzīvotājiem ir iespēja par biļeti norēķināties
ar bankas maksājumu karti katrā autobusā, biļešu iegāde
internetā būtu iespējama uz visiem reisiem, izmantojot dažādas
aplikācijas, kā arī tiek domāts par pasažieru lojalitātes
programmu pilnveidošanu. Jāatzīst, ka iedzīvotāju skaita
samazināšanās valstī, to migrācija uz pilsētām, mazs
iedzīvotāju blīvums daudzos pagastos, privāto automašīnu
pieaugums būtiski ietekmē pasažieru plūsmu un līdz ar to
reģionālo maršrutu rentabilitāti. Provizoriskie aprēķini
liecina, ka 2018. gadā pārvadātāju biļešu ieņēmumi bija 56.4
miljoni eiro, savukārt valsts finansējums veido 71,46 miljonus jeb
56% no pārvadātāju apgrozījuma. Ir arī tādi maršruti un reisi,
kuros valsts līdzfinansējums sasniedz pat 80 un 90%, tāpēc mūsu
izaicinājums ir meklēt risinājumus, kā mazināt šādu
pārvadājumu izmaksas un vienlaikus saglabāt iedzīvotāju
mobilitātes iespējas.”
Kopumā Latvijā iedzīvotāju vajadzībām šobrīd ir izveidoti
1059 autobusu maršruti ar 8062 pieturvietām, kuru ietvaros 26
autobusu pārvadātāji 2019. gadā apkalpos 7506 reisus, nobraucot
78,8 miljonus kilometru, kā arī ir izveidoti 11 vilcienu maršruti,
kurus apkalpo AS “Pasažieru vilciens” un SIA “Alūksnes-Gulbenes
bānītis”.