Pirmdiena, 22. decembris
Saulvedis, Saule
weather-icon
+2° C, vējš 0.89 m/s, Z-ZR vēja virziens

Latvijā turpina kāpt patēriņa cenas

Latvijā šogad martā salīdzinājumā ar februāri
patēriņa cenas pieauga par 1,1%, bet gada inflācija – šogad martā
salīdzinājumā ar 2018.gada martu – bija 2,8% līmenī, liecina Centrālās
statistikas pārvaldes dati.

Arī 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, martā pieaudzis par 2,8%.

Statistikas pārvaldē informēja, ka 2019.gada martā, salīdzinot ar
februāri, precēm cenas palielinājās par 1,3%, bet pakalpojumiem – par
0,7%, savukārt salīdzinājumā ar pagājušā gada martu precēm cenas pieauga
par 2,7%, bet pakalpojumiem – par 2,9%.

Lielākā ietekme uz patēriņa cenu izmaiņām šogad martā salīdzinājumā
ar februāri bija cenu kāpumam apģērbiem un apaviem, pārtikai un
bezalkoholiskajiem dzērieniem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas
izstrādājumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, kā arī
ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu
līmenis pieauga par 0,9%. Būtiskākā ietekme uz vidēja cenu līmeņa
pieaugumu grupā bija svaigiem augļiem (+6,6%), šokolādei (+5,8%),
žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+1,3%), svaigām vai atdzesētām
zivīm (+11,6%), olām (+4,2%), kartupeļiem (+7,6%), piena produktiem
(+1,6%), sieram un biezpienam (+1,1%), jogurtam (+2,5%), pienam (+1,9%),
cūkgaļai (+1,2%), tējai (+4,8%). Savukārt lētāka bija kafija (-2,6%),
svaigi dārzeņi (-1,2%) un konditorejas izstrādājumi (-1,3%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu cenu līmenis mēneša
laikā palielinājās par 2,2%. Alkoholiskajiem dzērieniem cenas pieauga
par 3,7%, ko galvenokārt ietekmēja akcīzes nodokļa pieaugums
alkoholiskajiem dzērieniem no 2019.gada 1.marta.

Martam raksturīgo cenu kāpumu apģērbiem un apaviem ietekmēja jaunās
pavasara sezonas preču nonākšana tirdzniecībā. Apģērbiem cenas mēneša
laikā palielinājās par 7,5%, bet apaviem – par 11,7%.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas mēneša laikā
auga par 1,2%. Degvielai cenu līmenis pieauga par 2,2%, tostarp
dīzeļdegvielai – par 2,1%, bet benzīnam – par 2,7%. Cenas pieauga
pasažieru aviopārvadājumiem, personisko transportlīdzekļu apkopei un
remontam. Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās lietotām
automašīnām.

Atpūtas un kultūras grupā vidējais cenu līmenis mēneša laikā
palielinājās par 1,6%, ko galvenokārt ietekmēja cenu pieaugums
kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem par 12,8%. Dārgāka kļuva televīzijas
abonēšanas maksa.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais sadārdzinājums mēneša laikā bija
telekomunikāciju pakalpojumiem, materiāliem mājokļa uzturēšanai un
remontam. Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās mājokļa tīrīšanas
un kopšanas līdzekļiem, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas
līdzekļiem, farmaceitiskajiem produktiem.

Vienlaikus 2019.gada martā, salīdzinot ar 2018.gada martu, lielākā
ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām bija cenu kāpumam ar
mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un
bezalkoholiskajiem dzērieniem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas
izstrādājumiem, atpūtas un kultūras grupai, restorānu un viesnīcu
pakalpojumiem, kā arī ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā
palielinājās par 2,3%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu
grupā bija svaigiem dārzeņiem (+16,4%) un kartupeļiem (+29,9%). Gada
laikā cenas pieauga arī maizei (+8%), miltiem un citiem graudaugiem
(+10,3%), konditorejas izstrādājumiem (+3,4%), gaļas izstrādājumiem
(+4,5%), svaigām vai atdzesētām zivīm (+10,2%), cūkgaļai (+2,2%),
šokolādei (+3,7%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+1%). Savukārt
lētāki kļuva svaigi augļi (-4,4%), kafija (-3,6%) siers un biezpiens
(-1,8%), kā arī mājputnu gaļa (-1,5%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis
gada laikā palielinājās par 5,4%. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par
3%, ko galvenokārt ietekmēja alus un vīna cenu pieaugums. Tabakas
izstrādājumu cenas kāpa vidēji par 9,9%.

Gada laikā ar mājokli saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās
par 5,7%. Dārgāka kļuva elektroenerģija, dabasgāze, ūdensapgāde,
atkritumu savākšana, cietais kurināmais, siltumenerģija, mājokļa īres
maksa.

Ar transportu saistīto preču un pakalpojumu grupā būtiskākā ietekme
uz cenu kāpumu gada laikā bija degvielai (+2,9%). Dīzeļdegviela
sadārdzinājās par 5,5%, auto gāze – par 9,4%, savukārt benzīna vidējais
cenu līmenis samazinājās par 1,7%. Cenas palielinājās personisko
transportlīdzekļu apkopei un remontam, savukārt lētākas bija lietotas
automašīnas, pasažieru aviopārvadājumi.

Atpūtas un kultūras grupā cenas gada laikā palielinājās par 2,8%.
Dārgāka kļuva televīzijas abonēšanas maksa, kompleksie atpūtas
pakalpojumi, barība lolojumdzīvniekiem, atpūtas un sporta pakalpojumi.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumu cenas gada laikā pieauga par 3,6%.
Cenu pieaugumu galvenokārt noteica ēdināšanas pakalpojumi, kuriem
vidējais cenu līmenis palielinājās par 3,8%.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums gada laikā bija
apģērbiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, zobārstniecības
pakalpojumiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem. Savukārt
vidējais cenu līmenis samazinājās apaviem.

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.