Bezkontakta
norēķini ir kļuvuši par Latvijas iedzīvotāju maksājumu jauno normu.
Aizvien vairāk ļaužu izvēlas par saviem pirkumiem vienkārši nopīkstināt —
tas tiešām ir ātri un ērti. Arī bankas sākušas klientiem no jauna
izsniegt tikai bezkontakta kartes un aktīvāk piedāvā norēķinu iespējas
viedierīcēs. Tomēr vēl aizvien sabiedrībā ir izplatīti mīti par
bezkontakta norēķinu drošību. Apkopojām pircēju un tirgotāju biežāk
uzdotos jautājumus par bezkontakta norēķiniem.
Kas notiek, ja mana bezkontakta karte vai ierīce nozagta? Vai zaglis iztērēs visu manu naudu?
Ja
gadās karti nozaudēt vai tā nonākusi zagļa rokās, uzreiz ir jāsazinās
ar savu banku un karte jābloķē. Ja nozaudēta bezkontakta maksājumu
ierīce, piemēram, telefons, deaktivizē kartes mobilos bezkontakta
maksājumus. Maksājot ar bezkontakta ierīci, pircējs autorizē maksājumu
ar PIN kodu vai izmantojot biometriskos rādītājus, — apstiprina
maksājumu ar pirksta nospiedumu vai sejas identifikāciju, kas garantē
maksājumam papildu drošību.
Banka
rūpīgi izmeklē katru gadījumu, kad ir noticis nedrošs un/vai
neautorizēts maksājums — pircējiem šādos gadījumos ir tiesības uz naudas
atmaksu 100 % apmērā. Veicot maksājumu par pirkumu, kartes lietotājs
pieliek karti pie termināļa, un norēķins līdz 25 eiro notiek bez PIN
koda ievadīšanas. Neatkarīgi no summas drošības nolūkos ik pa laikam būs
jāievada kartes PIN arī par mazākiem pirkumiem, lai pārliecinātos, ka
karti izmanto tās īstais lietotājs. Bezkontakta maksājums ir drošs!
Vai
ejot garām karšu pieņemšanas iekārtai, tā var netīšām noņemt naudu no
manas bezkontakta kartes? Vai zaglis, pietuvinot viltus karšu
pieņemšanas iekārtu, var nozagt naudu?
Karšu
pieņemšanas iekārtas darbības rādiuss parasti ir 1–2, maksimums 4
centimetri, krāpniekam ar šādu ierīci būtu jānonāk patiešām tuvu makam —
tā jāieliek cilvēka somā vai bikšu kabatā. Taču, pat ja to mēģinātu
īstenot, nauda vēl nenonāktu krāpnieka kontā. Ikvienam kartes lasītājam,
kas nodrošina bezkontakta norēķinus, ir nepieciešams konkrēto ierīci
reģistrēt un slēgt līgumu ar apkalpojošo banku. Tādējādi katrs
bezkontakta darījums ir izsekojams.
Vai bezkontakta kartes dati ir drošībā? Vai var nozagt kartes datus un iepirkties internetā?
Bezkontakta
maksājuma laikā kartes dati, piemēram, vārds, uzvārds un trīs ciparu
numurs kartes aizmugurē, ko izmanto interneta pirkumiem, netiek
pārsūtīts. Iepērkoties internetā, banka piedāvā 3D Secure drošības
sistēmu — tā ietver kartes lietotāja pārbaudi ar paroli, ko izvēlas
pats kartes īpašnieks un bez kuras darījums nevar notikt.
Vai iespējams nejauši samaksāt divas reizes? Kā varu būt drošs, ka maksājums ir noticis?
Katram
bezkontakta maksājumam ir unikāls, vienreizējs numurs, tādējādi
maksājumu nav iespējams nejauši veikt divas reizes vai ļaunprātīgi
dublēt. Ja maksājums ir noticis, proti, tas ir apstiprināts, gan
tirgotājs, gan pircējs saņem tādu pašu maksājuma garantiju, kā
apstiprinot maksājumu, ievietojot karti ierīcē un ievadot PIN kodu.
Kā notiek bezkontakta maksājums?
* Tavā
rīcībā ir bezkontakta karte vai ierīce (piemēram, telefons, aproce vai
mobilā uzlīme), kurā ir iestrādāta radiofrekvences antena.
* Bankā vai telefona aplikācijā ieslēdz bezkontakta maksājumu funkciju.
* Veic
maksājumu ar bezkontakta karti vai ierīci, pietuvinot to POS
terminālim, kurš, izmantojot iebūvēto radiofrekvences antenu, maksājuma
laikā pārsūta unikālu maksājuma kodu.
* Skaņas signāls “piik” un termināļa čeks signalizē, ka maksājums ir apstiprināts.