No nākamā gada 1.septembra 1., 4., 7. un
10.klasēs visās skolās Latvijā sāks īstenot pakāpeniskas pārmaiņas
mācību saturā un pieejā, aģentūru LETA informēja Valsts izglītības
satura centra (VISC) pārstāve Liene Bērziņa.
Bērziņa stāstīja, ka šajā mācību gadā, sākot ar pirmsskolām, uzsākta
pakāpeniska un pēctecīga pārmaiņu īstenošana mācību saturā un pieejā
vispārējā izglītībā Latvijā. Šī gada 1.septembrī stājās spēkā jaunās
pirmsskolas izglītības vadlīnijas, savukārt 2020.gada 1.septembrī
stāsies spēkā jaunais Valsts pamatizglītības standarts, kas nosaka, ko
un kā mācīsies skolēni no 1.klases līdz 9.klasei.
Tādējādi, no 2020.gada 1.septembra 1., 4., 7. un 10.klasēs visās
skolās Latvijā sāks īstenot pakāpeniskas pārmaiņas saturā un pieejā.
Tāpat šogad ir veikti grozījumi Ministru kabineta noteikumos
pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības standartos saistībā ar
pakāpenisku pāreju uz mācībām latviešu valodā, atgādināja Bērziņa.
Eiropas Sociālā fonda projekta ietvaros “Kompetenču pieeja mācību
saturā” ir izstrādāti un publiskoti pamatizglītības mācību priekšmetu
programmu paraugi, savukārt 2020.gadā tiks turpināta programmu paraugu
izstrāde vispārējās vidējās izglītības mācību satura īstenošanai.
Viņa apgalvoja, ka efektīvas mācību stundas īstenošanai un darbam
mācību jomās ir īstenota pedagogu profesionālās kompetences pilnveide,
izveidots mācību jomu koordinatoru tīkls novados un sniegts metodisks
atbalsts, stiprinot pedagogu kopienu. 2020.gadā VISC plāno šo darbu
turpināt.
Šogad uzsākta diagnosticējošā darba satura izstrāde 10. līdz 12.klašu
skolēniem par ceļu satiksmes drošības jautājumiem, kas izglītības
iestādēm tiks piedāvāts 2020.gada pavasarī.
Pēc Bērziņas paustā, sakarā ar plānotajiem grozījumiem Profesionālās
izglītības likumā, kā arī saistībā ar rudenī pieņemto jauno vispārējās
vidējās izglītības standartu, tiek izstrādāts jauns valsts profesionālās
vidējās izglītības standarts un valsts arodizglītības standarts.
Kā uzsver VISC, grozījumi Profesionālās izglītības likumā paredz
“elastīgas, individuālas izvēles iespējas skaidri un precīzi noteiktas
Nozaru kvalifikācijas sistēmas ietvaros, ko nodrošina modulārā pieeja
profesionālās izglītības programmu īstenošanā”. Viņa uzsvēra, ka
profesionālo kvalifikāciju varēs iegūt un pilnveidot pa daļām,
novērtējot atsevišķu mācību posmu sasniegtos rezultātus un saņemot par
to valsts atzītu dokumentu.
Profesionālās izglītības pievilcības veicināšanai un prestiža
celšanai VISC turpinot profesionālās izglītības satura reformu –
pilnveidotas nozaru kvalifikāciju struktūras, izstrādāti vai aktualizēti
profesiju standarti un profesionālās kvalifikācijas prasības, kā arī
izstrādāti digitālie mācību līdzekļi un iegādātas simulācijas iekārtas
prasmju veidošanai un nostiprināšanai.
Kā ziņots, pilnveidoto mācību saturu un pieeju ieviesīs pakāpeniski.
Šogad no 1.septembra pēc jaunās kompetenču pieejā balstītās sistēmas
sāka mācīties pirmskolas audzēkņi, nākamgad tiks ieviests pilnveidotais
mācību saturs arī 1., 4., 7. un 10.klasē, 2021./2022.mācību gadā jaunais
mācību saturs tiks ieviests arī 2., 5., 8. un 11.klasē, savukārt visā
izglītības sistēmā jaunais mācību saturs pilnībā tiks ieviests
2022./2023.mācību gadā.