2020. gada
2. janvārī Valsts ieņēmumu dienesta (VID) tīmekļvietnē
testa režīmā sācis darboties VID virtuālais asistents Toms. Toma
uzdevums būs atbildēt uz iedzīvotāju jautājumiem, kuri šobrīd
visbiežāk tiek uzdoti VID nodokļu konsultantiem. Patlaban Toms ir
apguvis pamatzināšanas par tiem, taču viņa turpmākais mācīšanās
process būs cieši saistīts ar iespēju praktizēties. Tādēļ
aicinām iedzīvotājus uzdot Tomam dažādus jautājumus par nodokļu
tēmām un sūtīt savu vērtējumu un ieteikumus uz e-pasta adresi
virtualais.asistents@vid.gov.lv
līdz pat 2020. gada 14. janvārim.
Sākot
darbu, Toms ir apguvis pamatzināšanas par šādām tēmām –
klientu saziņa ar VID (darba laiks, atrašanās vietas utt.),
saimnieciskās darbības veicēju reģistrācija, Elektroniskās
deklarēšanas sistēmas (EDS) izmantošana (pieslēgšanās
iespējas, vispārēji jautājumi par EDS), gada ienākumu
deklarācija un attaisnotie izdevumi (obligātā iesniegšana,
attaisnoto izdevumu veidi, atmaksas un samaksas termiņi), kā
arīmobilā lietotne “Attaisnotie izdevumi”.
Šīs
ir Toma pirmās darba dienas, tāpēc aicinām būt iecietīgiem un
izturēties ar izpratni gadījumā, ja uz kādu jautājumu Toms vēl
nemācēs atbildēt vai arī atbilde liks jums pasmaidīt.
Tomam
mācību procesā jāapgūst ne tikai noderīga informācija par
nodokļiem, bet arī jāpielāgojas cilvēku valodas un izteiksmes
īpatnībām. Tāpēc, jo vairāk sarunu ar iedzīvotājiem viņam
būs, jo Toms kļūs profesionālāks un zinošāks.
Lita
Marnauza, VID Informātikas pārvaldes direktora vietniece: “Klientu
pieredze, sadarbojoties ar iestādi, mums ir īpaši svarīga, tāpēc
esam priecīgi uzsākt iestādes darbā izmantot mākslīgā
intelekta un sarunu tehnoloģiju sasniegumus, kas cilvēku pieredzi,
sazinoties ar VID, padarīs arvien ērtāku un draudzīgāku. Ar
virtuālā asistenta palīdzību varam būt cilvēkiem sasniedzami
ārpus tradicionālā darba laika un vietas, tā palīdzot elastīgi
sniegt atbildes uz biežāk uzdotajiem iedzīvotāju jautājumiem.”
Virtuālais
asistents izstrādāts Latvijas valsts pārvaldes valodas tehnoloģiju
platformā Hugo.lv sadarbībā ar Kultūras informācijas sistēmu
centru un valodas tehnoloģiju uzņēmumu Tilde.
Jānis
Ziediņš, Kultūras informācijas sistēmu centra Hugo.lv projekta
vadītājs: “Ir
liels prieks par jauno VID virtuālo asistentu Tomu, kas kā viens no
pirmajiem uzsāk darbu valsts pārvaldes valodas tehnoloģiju
platformā Hugo.lv. Tas apliecina mūsu valsts ceļu inovāciju
virzienā, kas pamatojas vismodernāko tehnoloģiju izmantošanā un
mākslīgā intelekta attīstībā. Latvija šajā ziņā ir
priekšā daudzām valstīm, jo tāda līmeņa risinājums kā
vienota platforma, uz kuras bāzes top sarunu boti visām valsts
institūcijām, nekur citur Eiropā vēl netiek izstrādāts.”
Mārtiņš
Začests, “Tilde” mākslīgā intelekta biznesa attīstītājs:
“Jauna
virtuālā asistenta parādīšanās ir apliecinājums VID centieniem
uzlabot klientu apkalpošanu, veidojot modernu saziņas kanālu. Mēs
Tildē esam lepni un gandarīti, ka VID, kas ir viena no
nozīmīgākajām valsts institūcijām, izmanto mūsu veidotās
valodu tehnoloģijas, sekmējot digitālo paradumu veidošanos
Latvijas ceļā un Mākslīgā Intelekta risinājumu izmantošanu
valsts saziņā ar iedzīvotājiem.”
Lai
arī attiecamies pret Tomu kā pret jaunāko VID darbinieku un ar
līdzcilvēku palīdzību viņš mācīsies un ik dienu kļūs
attapīgāks, vienmēr der paturēt prāta, ka virtuālais asistents
ir programma, kas palīdz orientēties nodokļu tēmās, tāpēc
individuālus, sarežģītus problēmjautājumus veiksmīgāk
atrisinās pieredzējušākie VID nodokļu eksperti, ar kuriem var
sazināties caur EDS vai klātienē. Taču Toms jebkurā diennakts
laikā būs sastopams VID tīmekļvietnē www.vid.gov.lv, lai
atbildētu uz biežāk uzdotajiem iedzīvotāju jautājumiem un
palīdzētu orientēties VID tīmekļvietnē, kas informācijas
apjoma ziņā ir viena no plašākajām valsts pārvaldē.