Ņemot vērā šībrīža situāciju, būtiskas izmaiņas ir
notikušas arī tirdzniecības jomā, kas nozīmē, ka patērētājiem
nākas mainīt savus iepirkšanās paradumus. Arvien vairāk
“parastie veikali” pielāgojas esošajai situācijai un piedāvā
savas preces iegādāties interneta veikalos, kā arī sociālajos
medijos. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk –
PTAC) aicina patērētājus būt uzmanīgiem un rūpīgi izvērtēt
katru piedāvājumu.
Pēdējā mēnešu
laikā, kad iedzīvotāji tiek aicināti pēc iespējas mazāk
uzturēties sabiedriskajās vietās, būtiski samazinās arī veikalu
apmeklētāju skaits. Taču ņemot vērā mūsdienu tehnoloģiju
iespējas, tieši šobrīd strauji attīstās e-komercijas tirgus, kā
liecina NIC.lv dati, martā ir reģistrēts divreiz vairāk domēnu
vārdu. Pieaugot distances tirdzniecībai, šī gada martā
patērētāji par veiktajiem pirkumiem interneta veikalos ir
vērsušiem pēc palīdzības PTAC divreiz vairāk nekā pagājušā
gada attiecīgajā periodā. Visvairāk patērētāji ir
interesējušies par atteikuma tiesībām, nepiegādātām precēm,
lūguši normatīvo aktu skaidrojumus kā arī ziņojuši par
iespējamiem komercprakses pārkāpumiem.
Ņemot vērā pasūtījumu apjomu interneta veikalos, dažkārt
komersanti nespēj preci piegādāt tik ātri kā iepriekš. Šādos
gadījumos, aicinām patērētājus būt saprotošiem, jo dažkārt
preci nepiegādā, jo piegādes uzņēmumi ir pārslogoti, piemēram,
pakomāti ir pilni un tajos nav iespējams ievietot Jūsu pasūtījumu.
Šādos gadījumos vispirms aicinām sazināties ar komersantu, lai
risinātu radušos situāciju. Vienlaikus interneta veikaliem ir
svarīgi pievērst īpašu uzmanību patērētājiem apsolītajiem
preču piegāžu un pakalpojumu sniegšanas termiņiem, to
nosacījumiem un citai būtiskai preču pieejamības informācijai.
Ja minētais netiek ievērots, rodas patērētāju maldinājuma riski
un negodīgas komercprakses pazīmes.
Papildus interneta veikaliem, šobrīd
aktīva tirdzniecība norit arī sociālajos tīklos Facebook un
Instagram, kur tāpat kā interneta veikalos ir jābūt sniegtai
informācijai par pārdevēja nosaukumu, reģistrācijas numuru un
juridisko adresi, ja pārdevējs ir komersants, vai arī pārdevēja
vārdu, uzvārdu un adresi, ja pārdevējs ir fiziska persona, kā
arī atteikuma tiesībām un citiem distances līguma noteikumiem
Tāpat patērētāji tiek aicināti pirms pasūtījuma veikšanas
painteresēties par citu patērētāju pieredzi un atsauksmēm
saistībā ar attiecīgo produktu iegādi vai sadarbību ar konkrēto
pārdevēju. Īpaši uzmanīgi aicinām patērētājus attiekties
pret precēm, kuras tiek reklamētas aizsardzībai pret korona vīrusu
COVID-19, piemēram, sejas maksas, roku dezinfekcijas līdzekļi,
u.c. PTAC ir konstatējis, ka sociālajos medijos tiek piedāvāti
arī dažādi brīnumlīdzekļi, kas it kā ārstē COVID-19, tomēr
atgādina, ka pret šo vīrusu zāles pašlaik nepastāv. Gadījumā,
ja jums ir aizdomas par pārdevēja negodprātīgu rīcību, aicinām
sniegt informāciju PTAC!
Lai arī interneta
veikali būtiski atvieglo mūsu ikdienu, aicinām patērētājus būt
uzmanīgiem un emociju iespaidā neveikt neapdomātus pirkumus. PTAC
aicina patērētāju iepazīties ar padomiem, lai izvairītos no
negodīgiem interneta veikaliem:
-
Interneta veikalā
viegli pieejamā veidā un skaidri ir norādīts pārdevēja vai
pakalpojumu sniedzēja nosaukums, reģistrācijas numurs, juridiskā
adrese, faktiskā adrese, e-pasta adrese ātrai saziņai; -
Skaidri un saprotami ir sniegta
informācija par preces vai pakalpojuma
galvenajām īpašībām un tās cenu; -
Kritiski vērtē
jebkuru apgalvojumu, kurš precei vai pakalpojuma piedēvē īpaši
pievilcīgas īpašības; -
Pārbaudi
komersantu izmantojot, piemēram, Lursoft datubāzi –
www.lursoft.lv, pievēršot uzmanību, vai nav aktuāls
maksātnespējas process vai likvidācijas process, kā arī
iepazīsties ar citu patērētāju atsauksmēm dažādos atsauksmju
portālos; -
Sazinieties ar internetveikalu, lai
pārliecinātos, ka tiek nodrošinātas
atbilstošas saziņas iespējas un pārdevējs vai pakalpojuma
sniedzējs ir reāli sasniedzams; -
Sniegta informācija
par līguma noteikumiem, tai skaitā preces vai pakalpojuma
pasūtījuma veikšanas, pirkuma apmaksas kārtību, preču piegādi
un termiņiem, pakalpojuma sniegšanu, kā arī atteikuma tiesību
izmantošanu; -
Interneta adresē
izmantots https:// protokols, pārlūkprogrammas adreses laukā
norādīts atslēgas simbols, uzraksts Secured by vai tamlīdzīgas
norādes par veikala tehniskās drošības līmeni; -
Izvērtējiet
attiecīgās preces vai pakalpojuma cenu piedāvājumus citos
interneta veikalos, īpaši uzmanīgi vērtējot piedāvājumus,
kuros norādīta izteikti vai citādā veidā šķietami pārmērīgi
zema cena; -
Izvērtējot
dažādus akciju, izpārdošanu vai līdzīga veida pazeminātas
cenas speciālos piedāvājumus, vai ir norādīta preces sākotnējā
cena un tā ir ticama.
PTAC atgādina, ka
konkrētā situācija valstī un visā pasaulē ir liels izaicinājums
ne tikai patērētājiem, bet arī uzņēmējiem. Aicinām būt
saprotošiem, bet tajā pat laikā uzmanīgiem un zināt savas
patērētāju tiesības!