Svētdiena, 21. decembris
Toms, Tomass, Saulcerīte
weather-icon
+4° C, vējš 1.34 m/s, Z-ZR vēja virziens

“Sabiedriskais autobuss” ir neizpratnē par atspoguļoto medijos saistībā ar ATD konkursa rezultātiem

SIA “Sabiedriskais autobuss” (SA) ir sašutis par publiskajā
vidē izskanējušiem atsevišķu pašvaldību transporta uzņēmumu
un mediju izplatītajiem nepatiesajiem apgalvojumiem saistībā ar
Valsts SIA “Autotransporta direkcija” (ATD) konkursa rezultātiem
par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu, kas nav balstīti
uz konkrētiem un pierādāmiem faktiem, bet gan uz emocionāliem
izteikumiem.
SA valdes priekšsēdētājs Edvīns Strickis norāda, ka tas, kas
pašreiz notiek publiskajā telpā, ir pielīdzināms cirka izrādei,
kurā atsevišķi pašvaldību transporta uzņēmumi, kuri zaudēja
ATD rīkotajā konkursā, ar emocionāliem izteikumiem vēršas pret
uzņēmumu, jo nespēj samierināties ar zaudējumu. Lai pieliktu
punktu dažāda veida spekulācijām publiskajā vidē, SA ar
konkrētiem statistikas datiem apliecinās, ka “B-Bus” grupas
uzņēmumi var nodrošināt ATD konkursā noteiktās tehniskās un
kvalitātes prasības.

“B-Bus” grupā šobrīd ietilpst šādi Latvijas un Lietuvas
uzņēmumi: SIA “Ekspress Ādaži”, SIA “Migar”, SIA
“Sabiedriskais autobuss” SIA “Rīgas mikroautobusus satiksme”,
UAB “Transreviss” un UAB “Uma Trans”. “B-Bus” grupas
uzņēmumi apkalpo Latvijas un Lietuvas rajona un starppilsētu
pārvadājumus, kā arī nodrošina pasažieru pārvadājumus Rīgas
un Viļņas pilsētas maršrutos.

“B-Bus” grupa ir trešais lielākais pārvadātājs Baltijas
valstīs ar 505 autobusiem, kuru vidējais vecums ir 6 gadi. 2019.
gadā grupas uzņēmumi Latvijā un Lietuvā ir pārvadājuši 40
milj. pasažieru, nobraukuši 30 milj. km un autobusu vadītājiem
algās izmaksāja 11.5 milj. eiro. Autobusu vadītāju vidējā bruto
darba alga 2019. gadā sasniedza 1070 eiro, kas apliecina, ka jau
šobrīd uzņēmums maksā vairāk par noteikto minimālo stundas
likmi, kā noteikts ATD konkursā. Turklāt liela daļa autobusu
vadītāju ir ilggadēji darbinieki.

No 2017. gada septembra “B-Bus” grupas uzņēmums UAB
“Transrevis” uzsāka braukt Viļņas pilsētas maršrutos ar 110
jauniem un moderni aprīkotiem autobusiem. Līdz ar to “B-Bus” ir
vienīgais uzņēmums Latvijā, kuram ir šāda pieredze. Jau šobrīd
liela daļa autobusu ir aprīkoti ar videonovērošanas kamerām
pasažieru drošībai, ar zemajām platformām pasažieriem ar
kustību traucējumiem vai ģimenēm ar bērnu ratiem ērtākai
iekļūšanai/izkļūšanai no autobusiem, gaisa un ventilācijas
sistēmām, bezmaksas bezvadu internetu (wi-fi), audio un vizuāli
tiek atskaņotas un attēlotas pieturas monitoros, kā arī
elektroniskie tablo ir gan salonā, gan ārpusē.

“B-Bus” grupā ietilpstošais uzņēmums SIA “TU Vidlatauto”
(tagad SA), kas tika pievienots SIA “Sabiedriskais autobuss”
(agrāk Saldus autobusa parks) ir viens no 10 uzņēmumiem, kas
dibināja Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociāciju (LPPA), līdz
ar to minētās asociācijas prezidenta I. Ošenieka izteikumi par
to, ka neviens no “B-Bus” grupas uzņēmumiem nav bijis biedrs
asociācijā, neatbilst patiesībai. Vēl no “B-Bus” grupas
uzņēmumiem par asociācijas biedriem bija SIA Saldus AP (tagad SA),
“Ekspress-Ādaži” un SIA “Migar”, jo tās sākotnējais
mērķis bija pārstāvēt visu Latvijas pārvadātāju viedokļus.
Taču jau daudzus gadus un šobrīd asociācija pārstāv vairs tikai
atsevišķu pašvaldību transporta uzņēmumus, līdz ar to SA un
arī citi grupas uzņēmumi, neredzot jēgu piedalīties pašvaldību
interešu lobēšanā, izstājās no asociācijas. Vienlaikus
jāpiemin, ka interesanta aina izveidojas gan no iesniegto sūdzību
sadalījuma pa lotēm, gan vieniem un tiem pašiem pārstāvjiem, kas
pārstāv vairākus asociācijā ietilpstošus uzņēmumus. Vai
konkrētu pašvaldību uzņēmumu sūdzības apmaksā asociācija no
kopējā biedrības budžeta un vai starp asociācijas biedriem ir
pastāvējušas kādas savstarpējas vienošanās jau iepriekš?
Domāju, ka jautājums paliek atklāts.

Uzskatu, ka visi pašvaldību transporta uzņēmumi bija jānodod
privatizācijai, kā to savulaik jau ir izdarījušas citas Latvijas
pašvaldības. Viens no labākajiem piemēriem ir Igaunija. Tallinas
pilsētā ir tikai viens pašvaldībai piederošs transporta
uzņēmums, pārējie visi ir privātie uzņēmumi, kas piedalās
pašvaldību un valsts izsludinātajos konkursos.

SA uzskata, ka ATD, rīkojot konkursus par Vislatvijas sabiedriskā
transporta pakalpojumu nodrošināšanu nākamajiem 10 gadiem un
iekļaujot pilnībā visas maršrutu tīkla daļas brīvajā tirgū,
rīkojās pareizi. Šāda pieeja veicināja sīvu konkurenci un
nodrošināja visiem konkursa dalībniekiem vienlīdzīgas iespējas
un kvalitātes prasības. Neviens no pašvaldību uzņēmumiem, kuri
zaudēja, nespēja atzīt, ka, diemžēl, viņu piedāvājumi cenu
ziņā bija dārgāki un ka pieredzes trūkuma dēļ attiecībā uz
piedalīšanos konkursos brīvas konkurences apstākļos tie tomēr
nespēja mēroties ar citu konkurentu iesniegtajiem piedāvājumiem.
Bet šajā gadījumā, uzvarot privātajiem uzņēmumiem, tieši
valsts un nodokļu maksātāji būs lielākie ieguvēji (cenu
starpība starp pašvaldības autobusu parka un privāto uzņēmumu
(uzvarētājs)):

Lotē Gulbene, Alūksne, Balvi – 1 000 000
eiro/gadā;

Lotē Jelgava, Dobele – 3 000 000
eiro/gadā;

Lotē Valmiera, Valka, Smiltene – 1 500 000 eiro/gadā;

Lotē Ventspils – 500 000
eiro/gadā;

Kopā – 6 000 000
eiro/gadā.

Ņemot vērā, ka uzvarētājiem par tehnisko piedāvājumu punktu
skaits bija līdzīgs vai pat lielāks, nodokļu maksātāji saņems
kvalitatīvu pakalpojumu par 6 000 000 eiro lētāk gada
ietvaros, taču 10 gados valsts ietaupīs 60 miljonus eiro.

Publiskojot konkrētus faktus un datus, SA un “B-Bus” vēlas,
lai publiskajā vidē paradītos ne tikai vienpusējs ar sagrozītiem
faktiem atsevišķu pašvaldību transporta uzņēmumu, LPPA un LAKRS
viedokļi, kas tiek apzināti izplatīti medijos, lai grautu uzņēmuma
reputāciju, bet arī mūsu viedoklis, kā arī parādīt, ka B-Bus
grupa ir liels uzņēmums, kas strādā ne tikai Latvijā, bet arī
Baltijas valstu tirgū.

Par SIA “Sabiedriskais autobuss”

SIA “Sabiedriskais autobuss” vietējas nozīmes
reģionālos un reģionālos starppilsētu pasažieru pārvadājumus
nodrošina jau vairāk kā 60 gadus. Bez regulārajiem pasažieru
pārvadājumiem, uzņēmums nodrošina arī skolēnu regulāros
pārvadājumus un piedāvā transporta nomu tūrisma vai kolektīviem
braucieniem. Uzņēmums “Sabiedriskais autobuss” ietilpst
“B-Bus” grupā, kurš 2019. gadā ar 505 autobusiem apkalpoja 40
milj. pasažieru 165 maršrutos, nodarbinot 1225 darbiniekus.

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.