“Nesen
uzzināju par iespēju krāt naudas līdzekļus, norēķinoties ar
maksājumu karti un veicot regulāros maksājumus – starpība līdz
nākamajam veselam eiro tiek ieskaitīta kontā. Kuras bankas piedāvā
šādas iespējas un kas man jāzina par šīs krāšanas iespējas
darbību?” jautā lasītājs Māris Lagzdiņš.
Atbild
SEB bankas speciālisti.
Kas
ir digitālā krājkase? Kā tajā uzkrājas nauda? Kā to
lieto?
Digitālā
krājkase ir viegls un ērts risinājums uzkrājumu veidošanai, kam
var pieteikties klienti no 18 gadu vecuma. Digitālās krājkases
darbības princips ir vienkāršs – norēķinoties ar maksājumu
karti, darījums tiek noapaļots līdz veselam eiro, bet starpība
starp noapaļoto un samaksāto summu tiek ieskaitīta krājkontā.
Piemēram, ja tiek veikts pirkums par summu 7,60 eiro, darījums tiks
noapaļots līdz 8 eiro un 40 centi tiks ieskaitīti digitālajā
krājkasē. Nauda uz krājkontu tiks pārskaitīta pēc norēķinu
kontā rezervēto maksājumu izpildīšanas vienā maksājumā
darbadienas beigās.
Tādā veidā no mazām summām pakāpeniski
var izveidot ievērojamu uzkrājumu. Jo biežāk maksājumi tiek
veikti ar karti, jo lielāks uzkrājums veidojas. Uzkrājumam klients
pats var ērti sekot līdzi savā internetbankā vai mobilajā
lietotnē.
Lai uzsāktu lietot digitālo krājkasi, klientam
jāpiesakās internetbankā, kā arī jābūt atvērtam eiro valūtas
norēķinu kontam un krājkontam. Ja krājkonta nav, to var atvērt
reizē ar digitālo krājkasi.
Aizvadītā gada laikā klientu
skaits, kuri izvēlas šo uzkrāšanas iespēju, ir palielinājies
par 20%.
Vai
digitālo krājkasi var lietot cilvēks, kurš nelieto internetbanku?
Vai ir kādi citi ierobežojumi?
Digitālo
krājkasi var lietot arī tad, ja klientam nav internetbankas, taču
klientu ērtībām tomēr
iesakām
to izmantot, lai sekotu līdzi saviem uzkrājumiem un digitālās
krājkases pārvaldīšanas
iespējām.
SEB mobilā lietotne nodrošina plašākas iespējas:
*noteikt, kam un cik daudz vēlaties sakrāt;
*personalizēt
krāšanas mērķi un sekot līdzi progresam;
*ērti
papildināt krājkontu, kā arī izņemt naudu no tā;
*slēgt
digitālo krājkasi un no jauna to atvērt, saglabājot krājkontu.
Kā
izņemt naudu no šīs krājkases?
Lai
izņemtu naudu no krājkonta (tostarp arī no digitālās krājkases)
bez komisijas maksas, trīs dienas iepriekš jāiesniedz naudas
izņemšanas pieteikums – to var izdarīt internetbankā. Naudu
var
izņemt arī uzreiz – pieteikuma iesniegšanas dienā, taču tad
tiks piemērota komisijas maksa.
Vai
nauda digitālajā krājkasē uzskaitīsies arī tad, ja kontā
palikuši pēdējie daži eiro?
Pirms
veikt noapaļotās summas starpības novirzīšanu uz digitālo
krājkasi, vienmēr tiek
pārbaudīts
pieļaujamais atlikums kontā. Ja kontā esošā summa nav
pietiekama, noapaļošana
nenotiek.
Arī rezervācijas netiek veiktas. Digitālās krājkases maksājums
vienmēr tiek izpildīts kā
pēdējais
sarakstā pēc visu citu obligāto maksājumu veikšanas.
Digitālās
krājkases limitus klients nevar mainīt, noapaļošana līdz vienam
eiro visiem ir vienāda.
Vai
par digitālās krājkases lietošana ir paredzēta komisijas
maksa?
Nē,
digitālās krājkases lietošana ir bez maksas. Komisijas maksa tiek
piemērota tikai tad, ja klients vēlas izņemt naudu no krājkonta,
negaidot trīs dienas, kā to paredz standarta kārtība.
Kāds
ir būtiskākais ieguvums un kādi ir riski?
Būtiskākais
ieguvums klientam, izvēloties lietot digitālo krājkasi, ir iespēja
šķietami nemanāmi veidot uzkrājumus, ko savādāk varbūt nemaz
nedarītu.
Atbild
“Swedbank” speciālisti.
“Swedbank”
ieviesa krājrīku, jo bankas rīcībā esošie dati liecina, ka
lielākā daļa klientu, kuriem ir regulāri ienākumi, vēl joprojām
neveido pietiekami lielu finanšu rezervi, kas ļautu pārvarēt
finansiālas grūtības vismaz trīs mēnešu garumā. Krājrīks
šajā ziņā ir palīgs, jo tas ir ērts un efektīvs risinājums
cilvēkiem, kuri vēlas sākt krāt, bet kādu iemeslu dēļ to
nedara. Krājrīks pierāda to, ka iespējas veidot uzkrājumus ir
lielākas nekā mums bieži vien šķiet. Uzkrājums veidojas
pavisam nemanāmi, tādējādi ļaujot veicināt krāšanas
ieradumus. Sākot lietot krājrīku, automātiski tiek pieslēgta
kartes maksājumu noapaļošanas funkcija, kas ļauj uzkrājumu
papildināt nemanāmi. Viss, kas klientam ir jāzina, ka pēc katra
pirkuma apmaksas ar “Swedbank” karti, starpība starp pirkuma
summu un nākamo pilno eiro tiek ieskaitīta krājrīka kontā.
Piemēram, ja par pirkumu jāmaksā 0,73 centi, tad krājrīka kontā
tiks ieskaitīti 0,27 centi, kas pietrūkst līdz pilnam vienam eiro.
Tā mēnesī var nemanāmi vidēji sakrāt ap 20 līdz 30 eiro.
Kādam mērķim šo naudu krāt, tas jau paliek paša klienta
pārziņā. Protams, lai uzkrājuma mērķi sasniegtu ātrāk,
iesakām pieslēgt arī regulāro maksājumu. Par krājrīkā
uzkrātās naudas izņemšanu komisijas maksa nav jāmaksā –
vajadzības gadījumā, uzkrātos līdzekļus savā norēķinu kontā
var saņemt nekavējoties un bez maksas, tāpat, ņemot vērā, ka
krājrīkam eiro valūtā no šī gada 31. jūlija nav
piemērota procentu likme, nodoklis no peļņas uz šiem līgumiem
vairs neattiecas.
Krāj
punktus balvām
““Citadele
banka” šobrīd tāda rīka nav, toties bankas “X
smart” klienti katra mēneša sākumā saņem uzkrātos
procentus par vidējo konta atlikumu (ar procentu likmi 0,2% gadā),
un visiem X karšu lietotājiem X REWARDS balvu un atlaižu
programmas laikā ir iespēja krāt punktus par katru pirkumu un
mainīt tos pret vērtīgām balvām, kā arī saņemt atlaides un
īpašos piedāvājumus visā Baltijā,” informē Finanšu nozares
asociācijas komunikācijas nozares vadītāja Sabīne
Spurķe.
“Luminor
Bank” Latvijas filiālē šāda pakalpojuma nav. Klients kā
alternatīvu var izmantot krājkontu ar regulāro maksājumu –
noformēt krājkontu un pieslēgt regulāro maksājumu, kas katru
mēnesi pārskaita kādu naudas summu uz krājkontu no konta,
papildina speciāliste.