Svētdiena, 21. decembris
Toms, Tomass, Saulcerīte
weather-icon
+4° C, vējš 1.79 m/s, ZA vēja virziens

Pārtikas ražotāji aicina meklēt karotītes un izvēlēties vietējos produktus

1. oktobrī sākās
kampaņa Meklē Karotīti!, ko organizē Latvijas Pārtikas uzņēmumu
federācija (LPUF) sadarbībā ar Zemkopības ministriju un pārtikas
veikalu tīkliem “Rimi”, “Maxima” un “Top!”. Kampaņas
mērķis ir veicināt kvalitatīvo vietējo pārtikas produktu
patēriņu.

Jau vairākus
gadus Zemkopības ministrija kopā ar LPUF uzsver to, cik svarīgi ir
ikdienas uzturā lietot kvalitatīvus vietējos pārtikas produktus,
cik būtiski ir būt patriotiem, jo tas veicina vietējās ekonomikas
attīstību. Covid-19 pandēmijas apstākļos Latvijas ražotājiem
ir īpaši svarīgs vietējo patērētāju atbalsts, izvēloties
Latvijā ražotu pārtikas produkciju.

“Kampaņu vietējo
produktu patēriņa veicināšanai organizējam jau sesto gadu pēc
kārtas. Esam atgādinājuši par karotītēm kā spēcīgu simbolu,
kas mūs pavada no bērnības, esam pievērsuši lielāku uzmanību
bērnu ēdināšanai skolās un bērnudārzos, kā arī salīdzinājuši
pārtikas patēriņa paradumus un pircēju lojalitāti Latvijā un
kaimiņvalstīs. Daļai patērētāju šķiet, ka kvalitātes zīme
uz iepakojuma var būt tikai mārketinga triks, tāpēc šoreiz
skaidrosim, ko nozīmē Zaļās un Bordo karotītes produktu
paaugstinātā kvalitāte,” uzsver LPUF vadītāja Ināra Šure.

Piemēram,
produktiem, kas marķēti ar valsts kvalitātes zīmēm, ir noteikti
stingrāki sāls un cukura ierobežojumi, kas ir jo īpaši svarīgi
bērnu uzturā. Tas nozīmē, ka produktu garšas īpašības tiek
panāktas bez mākslīgiem garšas pastiprinātājiem, bez
sintētiskām krāsvielām, kaitīgām e-vielām.

Ar karotītēm
marķētie produkti ir ražoti tepat Latvijā, tie nesatur ģenētiski
modificētus organismus un sintētiskās krāsvielas, un to kvalitāte
tiek regulāri uzraudzīta, lai atbilstu visaugstākajiem
standartiem.

Zemkopības ministrs
Kaspars Gerhards vērš uzmanību: “Ikkatrs Latvijas produkts, kuru
iedzīvotāji izvēlas importa preču vietā, ir atbalsts arī valsts
tautsaimniecībai kopumā un svarīgs atbalsts pašmāju olu, piena,
gaļas, graudu, dārzeņu un citu nozaru ražotājiem. Jo vairāk mēs
kā sabiedrība spēsim atbalstīt vietējos ražotājus, jo vairāk
noturēsim Latvijas iedzīvotāju samaksātos līdzekļus valsts
ekonomikā. Tas ir kvalitatīvs vietējais produkts cilvēkiem, tā
ir darba vietu saglabāšana un nodrošināšana, kā arī nodokļi
valsts budžetā, kurus iespējams izmantot valstiski nozīmīgiem
pasākumiem, arī atbalsta mehānismiem visdažādākajām nozarēm
un iedzīvotājiem kopumā – gan šodien, gan nākotnē.”

“Karotītes zīme
uz iepakojuma ir kā iepirkšanās ceļvedis, kas palīdz ātri un
vienkārši atrast Latvijā ražotus paaugstinātas kvalitātes
pārtikas produktus, steidzīgiem pircējiem lieki netērējot laiku
produktu sastāva izpētei un izcelsmes valsts meklējumiem. Zaļās
un Bordo karotītes marķējums apvieno patērētāja vēlmes, ko
izstrādāja plašs ekspertu loks, sākot ar lauksaimniecības un
pārtikas nozaru ekspertiem un asociācijām līdz pat zinātniekiem
un universitāšu mācībspēkiem. Karotīte nozīmē, ka šajos
produktos ir mazāk sāls un cukura un garšas īpašības tiek
panāktas bez sintētiskām krāsvielām un mākslīgiem garšas
pastiprinātājiem. Tādēļ aicinām patērētājus meklēt
karotītes,” aicina I. Šure.

Zaļā karotīte ir
auditorijai vislabāk atpazīstamā pārtikas produktu kvalitātes
zīme, ko atpazīst 92 % iedzīvotāju. Bordo karotīte ir otra
populārākā, to zina katrs otrais patērētājs (51 %), liecina pēc
LPUF pasūtījuma veiktās aptaujas rezultāti. Turklāt 18-29 gadu
vecuma grupā šie rādītāji ir vēl augstāki – 96 % atpazīst
Zaļo karotīti, bet 65 % – Bordo karotīti. Citas pārtikas
kvalitātes zīmes ir zināmas krietni mazākam patērētāju lokam.
Arī patērētāju uzticēšanās ziņā līderpozīcijas ir abiem
Nacionālās pārtikas kvalitātes shēmas marķējumiem – Zaļajai
karotītei kopumā uzticas 69 % patērētāju, piedevām ar pieaugošu
ietekmes spēku pēdējā gada griezumā (+10 % punkti), savukārt
Bordo karotītei – 30 %.

Pārtikas izvēlē
galvenais kritērijs iedzīvotājiem joprojām ir cena (82 %), taču
67 % aptaujāto uzsvēruši arī kvalitātes nozīmi, kas ir
pieaugums, salīdzinot ar citus gadus veiktajām aptaujām. Produkta
garšas īpašības kā īpaši svarīgas atzīmē respondenti, kuru
ģimenē aug bērni (68 %), jo īpaši pirmsskolas vai pamatskolas
vecuma atvases. Vislielākā uzmanība, pētot produktu etiķetes,
tiek veltīta pārtikas derīguma termiņam (87 %) un produkta
sastāvam (55 %).

Aptauja veikta sadarbībā
ar “Snapshots” 2020. gada septembrī, aptaujājot 768
respondentus.

Šobrīd Zaļā karotīte ir piešķirta 135 uzņēmumu 579
produktiem, bet Bordo karotīte – 53 uzņēmumu 274 produktiem.
Zaļā karotīte tiek piešķirta produktiem, kuri tiek ražoti
Latvijā no vietējām izejvielām un atbilst paaugstinātām
kvalitātes prasībām. Savukārt Bordo karotīti piešķir
produktiem, kuru pilns ražošanas cikls tiek veikts Latvijā,
produkts atbilst paaugstinātas kvalitātes prasībām, bet ražošanai
nepieciešamās izejvielas var nebūt vietējās.

LPUF ir vienīgā
Latvijas pārtikas pārstrādes daudznozaru nevalstiskā
organizācija, kas apvieno pārtikas uzņēmumus un profesionālās
asociācijas, pārstāv ražotājus valsts un nevalstiskajās
organizācijās, aizstāv biedru intereses starptautisko normatīvo
aktu izstrādē, kā arī sniedz LPUF biedriem informatīvu atbalstu.
Federācijā ir apvienojušies uzņēmumi, kas aizņem vairāk nekā
60 % no visa Latvijas pārtikas ražošanas tirgus. Tajā ir
pārstāvētas gan nozaru asociācijas, gan vairāki desmiti lielu,
vidēju un mazu uzņēmumu.

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.