Atzīmējot
pasaules garīgās veselības dienu, Valsts bērnu tiesību
aizsardzības inspekcijas (VBTAI) Bērnu un pusaudžu Uzticības
tālrunis 116111 (turpmāk – Uzticības tālrunis) pirmo reizi rīko
akciju “Palīdzība zvana attālumā”. Akcijas mērķis ir
aktualizēt sabiedrībā tematu par bērnu garīgo veselību, kā arī
pašnāvību bērnu un pusaudžu vidū problemātiku.
Katru
gadu tiek saņemti
vairāki simti zvanu no bērniem, kuri meklē atbalstu, jo ilgstoši
jūtas nomākti, trauksmes pilni, nobijušies. Nereti šiem bērniem
ir kauns runāt par savām grūtībām ar apkārtējiem, jo šķiet,
ka neviens nespēs viņus saprast un palīdzēt. Aizvien sabiedrībā
valda uzskats, ka jebkuram ir jāspēj pašam tikt galā ar garīgās
veselības problēmām – ja kāds jūtas nomākts, tiek ieteikts
“saņemties un uz dzīvi skatīties pozitīvāk”, ja kāds jūtas
trauksmains, tad nereti tiek ieteikts “nomierināties” vai
“nestresot” – tomēr nav noliedzams, ka ar dažādām garīgās
veselības grūtībām nav iespējams tikt galā tikai ar pozitīvu
iedvesmu, bet ir nepieciešams līdzcilvēku un arī speciālistu
atbalsts, norāda VBTAI Ģimeņu ar bērniem atbalsta departamenta
direktora vietniece Anda Sauļūna. Bērni un pusaudži bieži runā
par depresijai, trauksmei raksturīgiem simptomiem, kas liek izjust
bezspēcību, ar laiku pasliktinot garīgās veselības stāvokli,
liekot domāt arī par pašsavainošanos vai pat pašnāvību. Ir
svarīgi bērniem un jauniešiem sniegt atbalstu, lai mazinātu
iespējamos garīgās veselības grūtību riskus, kas mazina arī
pašnāvības domu un mēģinājumu risku. Ikviens cilvēks var
saskarties ar garīgās veselības grūtībām – no tā nav
jākaunas, bet jāmeklē atbalsts, lai grūtības risinātu.
Akcijas
laikā
plānoti arī viesi:
-
uz
Uzticības
tālruņa zvaniem 6. oktobrī laikā no plkst. 17.00 – 19.00
atbildēs Ļevs Poluņins, ārsts – narkologs/ rezidents bērnu
psihiatrijā, -
savukārt
7. oktobrī no pulksten 12.00 – 15.00 uz Uzticības tālruņa
zvaniem atbildēs Elīna Bārtule – klīniskā psiholoģe,
pusaudžu mentālās palīdzības speciāliste, Pusaudžu resursu
centra pārstāve.
Bērnu
un pusaudžu uzticības tālrunis 116111 strādā visu diennakti un
ir bezmaksas tālruņa līnija, zvanot gan no fiksētā, gan mobilā
telefona. Saņemt atbalstu krīzes gadījumos, rakstot e-konsultāciju
uz uzticibaspasts116111@bti.gov.lv,
vai arī
rakstot čatā (čats logs meklējams www.bti.gov.lv,
čata
darbalaiks – darbadienās no pulksten 12:00-20:00).