Nav noslēpums, ka daudzi Latvijas patērētāji, lai iegādātos
preces, ir iecienījuši tieši Apvienotās Karalistes interneta
veikalus, tādēļ jāņem vērā, ka līdz ar “Brexit” patērētāju
tiesības, iepērkoties Apvienotajā Karalistē, pārsvarā
saglabāsies nemainīgas, bet tomēr būs vairāki aspekti, kas var
ietekmēt iepirkšanās pieredzi un preču cenas.
Patērētāju tiesību regulējums
Lai gan Apvienotā Karaliste vairs nav Eiropas
Savienības (ES) dalībvalsts, gadījumā, ja tās jurisdikcijā
esošs uzņēmums mērķēs savu marketingu uz ES pilsoņiem,
komersantam būs jāievēro visi ES patērētāju aizsardzības
normatīvie akti. Tas pats attiecas arī uz gadījumiem, kad ES
patērētāji iepērkas Apvienotās Karalistes interneta veikalos un
slēdz distances līgumus. Patērētāji varēs sagaidīt, ka viņiem
būs pieejamas jau ierastās 14 dienu atteikuma tiesības un citas
tiesības, ko garantē, piemēram, Eiropas Savienības Patērētāju
tiesību direktīva.
Patērētāju strīdu risināšana
Ja patērētājam radies strīds vai pretenzijas pret komersantu,
kurš darbojas Apvienotajā Karalistē, par kādas preces vai
pakalpojuma iegādi, tas jārisina līdzīgi kā iepriekš: sākotnēji
jāvēršas rakstveidā pie komersanta ar pretenziju, ja neizdodas
rast risinājumu, tad var vērsties Eiropas Patērētāju
informēšanas centrā (“ECC Latvia”). Pašlaik ir zināms, ka līdzīgs
centrs kā iepriekš turpinās darboties arī Apvienotajā Karalistē
un palīdzēs atrisināt pārrobežu sūdzības.
Ja patērētāji līdz 31.12.2020. varēja izmantot Strīdu
risināšanas tiešsaistē platformu (SIT), kura nodrošināja strīdu
risināšanu ar komersantiem tiešsaistē, tad pašlaik, kad
Apvienotā Karaliste ir ārpus ES, SIT platforma vairs nav
izmantojama, lai risinātu strīdus ar tās komersantiem.
Ja radušies jautājumi vai neskaidrības, risinot problēmas vai
strīdus ar Apvienotās Karalistes komersantu, aicinām vērsties
Eiropas Patērētāju informēšanas centrā (saite) un Patērētāju
tiesību aizsardzības centrā.
Nodokļi un muita
Iepērkoties
Apvienotās Karalistes interneta veikalos un saņemot sūtījumus,
jārēķinās, ka radīsies papildu izmaksas, gan piemērojot
pievienotās vērtības nodokli (PVN), gan arī muitas nodokli. Ar
2021.gada 1.janvāri nelielas
vērtības komerciālu sūtījumi ir atbrīvoti no muitas nodokļa
un PVN, ja preču vērtība nepārsniegs 22 eiro.
Ja
kopējā preču vērtība sūtījumā pārsniegs 22 eiro, bet
nepārsniegs 150 eiro, būs jāmaksā PVN. Savukārt, ja preču
vērtība sūtījumā pārsniegs 150 eiro, būs jāmaksā muitas
nodoklis un PVN. Vairāk par piemērojamajiem nodokļiem aicinām
iepazīties ar Valsts Ieņēmumu dienesta sagatavoto informāciju
https://www.vid.gov.lv/lv/privatpersonam-0
.
Aicinām
patērētājus ņemt vērā izmaiņas, kuras radušās, iestājoties
“Brexit”, un jautājumu gadījumā sazināties ar ECC Latvia:
info@ecclatvia.lv
un PTAC
pasts@ptac.gov.lv
vai patērētāju konsultēšanas tālruni 65452554.