“Nepieciešams izstrādāt vienotus darba kritērijus, pēc kuriem sertificēt visus Latvijā strādājošos autoservisus. Iespējams, šis ir vienīgais reālais risinājums, lai sakārtotu nozari, no kuras Latvijas valsts budžets ik gadu zaudē vairāk nekā 154 miljonus eiro,” informē 14.Saeimas deputāts Andris Kulbergs.
A. Kulbergs pauž, ka daudzu gadu garumā nozare ir attīstījusies haotiski. Viņš skaidro, ka, vadoties pēc Valsts ieņēmuma dienesta 2020. gada datiem, 0,4 % nozarē strādājošo uzņēmumu nomaksājuši 48 % no nozares nodokļiem.
“Iepriekš minētie skaitļi uzskatāmi parāda, ka šī vairs nav infekcija, kas ārstējama ar antibiotikām, un nepietiks vien ar rājienu. Latvijas gadījumā ir jāveic ķirurģiska iejaukšanās un nozares reforma. Skumjākais, ka pati valsts, neskatoties uz to, ka katru gadu valsts budžeta plānošanā un pieņemšanā saskaras ar nopietniem izaicinājumiem visu nozaru vajadzību segšanai, līdz šim nav spērusi vajadzīgos soļus, lai iekasētu tos līdzekļus, kas iet secen. Mēs esam pārāk maza un kompakta ekonomika, lai tā turpinātu ilgtermiņā, tāpēc ceru, ka šogad šis ledus izkustēsies,” norāda A. Kulbergs.
Deputāts uzsver, ka autoservisiem nav definēti konkrēti kritēriji, līdz ar to Latvijā autoservisu var izveidot jebkurš.
“Bez atbilstošas izglītības, negarantējot darba kvalitāti un rezultātu, izmantojot darbaspēku, kas ir ar mieru strādāt bez sociālajām garantijām, tādējādi darbiniekiem uzņemoties dubultu risku arī nelaimes gadījumu rezultātā. Nevis skumji, bet katastrofāli, ka desmit gadu laikā, kopš apkopota aktuālā informācija par autoservisu nozari, nekas nav mainījies. Tikai skaitļi, jo reāli strādājošu autoservisu skaits pieaudzis un attiecīgi pieaudzis arī valstij nesaņemto nodokļu apmērs.”
Nepieciešama diskusija par autoservisu sertifikāciju
A. Kulbergs atzīst, ka autoservisus var iedalīt trīs daļās: tādi, kas strādā oficiāli; tādi, kas cenšas to darīt un izdzīvot; tādi, kuri apzināti un principiāli nespēlē pēc noteikumiem.
“Šībrīža tirgus situācija nozarē ir tāda, ka tiem, kas vēlas strādāt oficiāli un sākt biznesu, faktiski izdzīvot ir neiespējami. Tikai valstiskā līmenī sakārtojot nozari, ir iespējams samazināt ēnu ekonomikas apmērus tajā, kā arī samazināt negodīgu konkurenci. Tas attiecas arī uz valsts iepirkumiem, kuros uz vienādiem nosacījumiem ar godīgiem tirgus dalībniekiem šobrīd startē arī autoservisi, kas apzog (runāsim tiešu valodu) valsti, maksājot darbiniekiem minimālo algu, oficiāli starpību piemaksājot “aploksnē” un norēķinu klientiem pieprasot skaidrā naudā, tādējādi mākslīgi kropļojot tirgu uz PVN samazinājuma rēķina. Līdz ar to valsts pati veicina gan negodīgu konkurenci, gan arī ēnu ekonomikas attīstību nozarē,” saka A. Kulbergs.
Saeimas deputāts uzskata, ka nepieciešama atklāta un godīga diskusija par risinājumiem nozares sakārtošanai un ir jābūt vienotiem standartiem autoservisiem, kas izstrādāti un tiek kontrolēti valsts institūciju līmenī. Saskaņā ar šiem kritērijiem autoservisus varētu sertificēt un tiem servisiem, kas sertifikācijas procedūru neizietu, būtu zināmi ierobežojumi. Par šo kritēriju izstrādi, nozares uzraudzību un sertifikāciju atbildīga varētu būt Ekonomikas vai Satiksmes ministrija.
Zoodārza partijas pārstāvis visā krāšņumā!
Tikai kādi miljoni tiek tērēti šo liekēžu uzturēšanai?
Viens prezidenta izstrādājums mums gadā izmaksā 7 miljonus !!! Kur vēl bijušo prežu bara uzturēšana ar regulārām jaunu auto dāvināšanām, bezmaksas dzīvokļiem un apkalpojošo personālu. Pietiek parasto strādnieku acīs skabargas meklēt, ja pašiem kungiem tur ir baļķi!
Jēga no šādas ”sakārtošanas”, ja nereģistrētie jeb nelegālie ir 3x vairāk kā reģistrētie?