Parīze, 23.aug., LETA–AFP. Tukši galdiņi Parīzes kafejnīcu terasēs, mazāk atpūtnieku Itālijas un Spānijas pludmalēs – globālā ekonomiskā krīze kā tumšs mākonis pārņēmusi Eiropas galvenās tūrisma vietas.
Ārvalstu tūristu skaita samazināšanās smagi skārusi Franciju, kura pagājušajā gadā bija pasaules tūrisma čempione ar 79,3 miljoniem viesu. Starptautisko tūristu skaits vasaras karstumā – jūlijā un augustā – Francijā samazinājies gandrīz par vienu trešdaļu pēc 15,5% krituma gada pirmajos piecos mēnešos, liecina valdības publiskotie skaitļi.
Spānijā, kas pagājušajā gadā pasaules iecienītāko tūrisma galamērķu ziņā noslīdēja uz trešo vietu, šovasar reģistrēta viesu skaita samazināšanās par 10% pēc 11,4% krituma gada pirmajos piecos mēnešos.
Itālijas tūrisma industrija prognozē ārvalstu tūristu skaita samazināšanos no maija līdz oktobrim par 8,3%.
Kamēr taupīgie ārvalstnieki paliek savās mītnes zemēs, Eiropas galvenie tūrisma objekti vēršas pie saviem tautiešiem, lai kompensētu apmeklētāju skaita kritumu.
Kā liecina Gelapa aptauja, 48% eiropiešu šogad plāno pavadīt atvaļinājumu paši savās valstīs salīdzinājumā ar 43% 2008.gadā.
Briti, kuri līdz ar vāciešiem ir kontinenta galvenie ceļotāji, līdz ar sterliņu mārciņas vērtības kritumu samazinājuši savus ceļojumus uz Eiropu par 10%. Tā rezultātā Spānijas pludmales, kuras mēdz piepildīt britu un vācu tūristi, ir tukšākas nekā parasti.
“Šī ir vissliktākā vasara, kādu es jebkad esmu redzējis. Pludmalē neviena nav,” teica Pedro Ervass, kurš pārdot dzērienus Torremolinosā Spānijas kūrortā “Costa del Sol”.
Spānija pagājušajā gadā jau zaudēja otro vietu pasaulē kā visvairāk apmeklētā valsts un tās vietu ieņēma ASV ar 58 miljoniem apmeklētāju salīdzinājumā ar 57,3 miljoniem šajā Eiropas valstī.
Spānijas valdība piešķīrusi vienu miljardu eiro valsts tūrisma industrijas atbalstam. Tāpat kā citās Eiropas valstīs, tūristi mazāk ēd un dzer Spānijas parasti pārpildītajos bāros un restorānos.
Sagaidāms, ka alus patēriņš augustā salīdzinājumā ar pagājušo gadu samazināsies par 13,5%, uzskata Spānijas alus darītāji.
Tūristi mazāk tērē arī Portugālē un Grieķijā, kur ārvalstu tūristu tēriņš gada pirmajā pusē samazinājās attiecīgi par 13,2% un 14,7%.
Tūristi kļuvuši taupīgāki arī Itālijas pludmalēs. “Cilvēki noīrē saulessargu, bet atnes līdzi sviestmaizes,” teica Itālijas pludmales biznesa struktūru apvienības pārstāvis. Jūlijā un augustā Itālijas pludmalēs bija par 1,5 miljoniem mazāk tūristu nekā pagājušajā gadā.
Pieprasījuma krituma dēļ viesnīcas Itālijā sākušas pazemināt cenas. Otrajā ceturksnī numuru cenas samazinājās vidēji par 8,3%, bet triju un četrzvaigžņu viesnīcas pazemināja cenas par gandrīz 30%.
Šķiet, ka no krīzes paglābusies vienīgi “mūžīgā pilsēta” Roma. “Tūrisms Romā plaukst, taču tūristu skaits samazinājies Florencē, Venēcijā un piekrastē,” teica pilsētas mēra vietnieks Mauro Kutrufo, kurš atbild par tūrismu.
“Neraugoties uz vasaras likstām, Francija joprojām ir tūristu izvēles topā, jo ceļotāju skaits visās valstīs ir samazinājies aptuveni vienādi,” teica tūrisma attīstības aģentūras “Atout France” prezidents Kristians Mantei.
Francija ir mazāk atkarīga no vasaras tūrisma, sacīja Mantei un piebilda: “Francijā apmeklētāji ierodas visu gadu.”