SIA “Gulbenes autobuss” direktors Juris Lapsa stāsta, ka šonedēļ uz Gulbeni nogādās autobusu, kas būs paredzēts invalīdu pārvadāšanai.
SIA “Gulbenes autobuss” direktors Juris Lapsa stāsta, ka šonedēļ uz Gulbeni nogādās autobusu, kas būs paredzēts invalīdu pārvadāšanai. Šobrīd vēl pāragri spriest par tā ekspluatāciju, jo tas galvenokārt būs pasūtījuma autobuss.
“Šis autobuss nav ideālā kārtībā. Tā cena ir neliela, bet tas nozīmē, ka uzņēmums ieguldīs līdzekļus tā sakārtošanai. Esam pārliecinājušies, ka, iegādājoties lētāku pirkumu un to uzlabojot, iespējams ekonomēt,” skaidro J.Lapsa. Autobusus šobrīd uzņēmums galvenokārt iegādājas no divām firmām Latvijā un Igaunijā. Jauna, tikko no konveijera nobraukuša autobusa iegāde ir dārga.
Uzņēmums SIA “Gulbenes autobuss” satiksmes autobusus iegādājas galvenokārt divās firmās tad, kad ir līdzekļi. Iepriekš ir rūpīga tirgus izpēte.
“Apgalvojumam, ka mēs pērkam tikai lietotus, bet citi – jaunus satiksmes autobusus, nav pamata, jo valstī situācija ir līdzīga,” uzskata direktors.
Ir būts autobusu tirgos Vācijā, Somijā, Lietuvā un Igaunijā. Ne vienmēr tur izdarīts pirkums, bet pētītas tirgus piedāvātās iespējas.
“Pērkam autobusus, kas ir lietoti, tāpēc daļēji pirkums “līdzinās kaķim maisā”, jo autobusu redzam vizuāli. Vērtējot pirkuma cenu, vienmēr ņemam vērā, ka vajadzēs remontēt, kaut ko nomainot vai pielabojot, lai transporta līdzekli varētu normāli ekspluatēt,” saka J.Lapsa.
Ja līdzekļi ļautu, uzņēmums iegādātos jaunus autobusus vienā firmā, bet šobrīd iegādes iespējas uzņēmums meklē tad, kad ir nauda.
Uzņēmumā izveidota teicama remontbāze, kurā strādā pieredzējuši automehāniķi. Labojumu būtu mazāk, ja autobusus nebojātu tīši. Ir saplēsti un sagriezti sēdekļi, norauti rokturi, izsisti stikli un cits. Direktors min piemērus, kad pilsētas pieturās autobusus “bombardē” ar sniega pikām, iespējams, vēl citiem priekšmetiem, izsitot pat stiklus.
Analizējot uzņēmuma kopējo līdzekļu apgrozījumu gadā, J.Lapsa secina, ka lielākie izdevumi saistāmi ar degvielas iegādi, darbinieku algām un remontiem.
“2001. gadā līdzekļu izlietojums remontiem un degvielas iegādei ir samazinājies, bet algas saglabājušās un pat nedaudz palielinājušās salīdzinājumā ar 2000.gadu,” stāsta direktors.
Uzņēmums ar darbu šobrīd nodrošina 67 cilvēkus. “Galvenais, ka nevienam neesam parādā. Nav aizkavējusies algu izmaksa. Ir samaksāti nodokļi,” saka J.Lapsa.
Viņš lepojas, ka uzņēmumā strādā autobusu šoferi ar 30 gadu stāžu. Pamazām kadri mainās, jo daļa dodas pensijā. “Kolektīvs kopumā mums ir labs,” vērtē J.Lapsa.
SIA “Gulbenes autobuss” autobusu parku šobrīd veido 23 satiksmes autobusi, no kuriem 60 procenti ir vecāki par 11 gadiem.
Latvijas regulārās satiksmes autobusu parka struktūra
Autobusi, kas vecāki par 11 gadiem:
1997.gadā – 32,3,
1998. gadā – 48,3,
1999.gadā – 57,4,
2000.gadā – 58,6 procenti.
Astoņus līdz 11 gadus veci autobusi:
1997.gadā – 58,7,
1998.gadā – 39,1,
1990.gadā – 23,5,
2000.gadā 15,1 procents.
Četrus līdz septiņus gadus veci autobusi:
1997.gadā – 1,
1998.gadā – 2,1,
1999.gadā – 2,3,
2000.gadā – 7,2 procenti.
Līdz trīs gadus veci autobusi:
1997.gadā – 8,
1998.gadā – 10,5,
1999.gadā – 16,8,
2000.gadā – 19,1 procents.
Iegādāto autobusu skaits:
19997.gadā – 232,
1998.gadā – 224,
1999.gadā – 211,
2000.gadā – 218.
Jauni autobusi galvenokārt mazas ietilpības (līdz 16 sēdvietām)
1997.gadā – 102,
1998.gadā – 60,
1999.gadā – 82,
2000.gadā – 87 autobusi.