Piektdiena, 5. decembris
Sabīne, Sarma, Klaudijs
weather-icon
+5° C, vējš 1.99 m/s, DA vēja virziens

VPR: Amatpersonas sola pārskatīt plānotās sabiedriskā transporta izmaiņas Vidzemē

Foto: Vidzeme.lv

Vidzemes plānošanas reģiona (VPR) Attīstības padomes sēdē, piektdien, 17. oktobrī, atbildīgās amatpersonas solījušas pārskatīt plānotās sabiedriskā transporta izmaiņas Vidzemē, aģentūru LETA informēja VPR pārstāve Anita Āboliņa.

Viņa informēja, ka sēdē piedalījās satiksmes ministrs Atis Švinka (P), Satiksmes ministrijas pārstāvji, Autotransporta direkcijas (ATD) un VAS “Latvijas valsts ceļi” pārstāvji, kā arī VPR pašvaldību pārstāvji. Pēc diskusijām saņemts solījums pārskatīt plānotās sabiedriskā transporta izmaiņas, kuras plānots ieviest 2026. gadā.

Pēc VPR situācijas izklāsta un pašvaldību priekšlikumiem VPR Attīstības padomes sēdē ministrs atzinis, ka uz optimizāciju vērstais maršrutu un reisu saraksts vēl ir pārrunājams. Šobrīd notiekot papildu datu ievākšana un analīze, lai lēmumi balstītos faktiskajos apstākļos.

SM pārstāvji norādījuši, ka izmaiņas nestāsies spēkā 2026. gada sākumā, bet tiks ieviestas pakāpeniski, ņemot vērā pasažieru un pašvaldību vajadzības.

Pašvaldības aicināja pārskatīt skolēnu pārvadājumu organizēšanu, meklējot iespējas optimizēt resursus un palielināt sabiedriskā transporta reisu noslodzi, vienlaikus atslogojot pašvaldības no šī pienākuma. Šādu pieeju nozares pārstāvji atzina par apspriežamu un potenciāli lietderīgu, norāda Āboliņa.

Sēdē aktualizēts arī jautājums par digitālās infrastruktūras nepietiekamo kvalitāti Vidzemē. Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) pētījuma “Reģionu pievilcības pārskatīšana: Latgales reģions, Latvija” dati rāda, ka Vidzemē ir zemākais interneta pārklājuma kvalitātes līmenis valstī. SM pārstāvji, pēc Āboliņas minētā, solījuši šo problēmu atkārtoti aktualizēt, aicinot uz sarunu mobilo sakaru operatorus, lai kopīgi meklētu risinājumu.

Tāpat pārrunāta valsts reģionālās un vietējās nozīmes ceļu sakārtošana – VPR informēja, ka tuvākajā laikā tiks pabeigts prioritāri labojamo ceļu saraksts, ko iesniegs “Latvijas valsts ceļiem” tālākai rīcībai.

Runājot par dzelzceļa infrastruktūru, VPR atzinīgi novērtēja SM ieceri ieviest akumulatoru bateriju (BEMU) vilcienus un papildu reisus Vidzemes līnijā. Tika aktualizēts arī jautājums par Gulbenes līniju, kas ir nozīmīga kravu pārvadājumu un civilās aizsardzības vajadzībām. Pašvaldības aicināja ministriju izvērtēt iespēju samazināt dzelzceļa pārvadājumu tarifus, lai veicinātu kravu apmēru un reģiona ekonomisko attīstību.

Pēc ATD vēstītā, no pašreizējiem 2407 reisiem plānots slēgt 220, izmaiņas paredzētas vēl 43 reisos, bet 85 reisi tiks pārveidoti par komercreisiem. Kopumā tas nozīmē, ka izmaiņas skars gandrīz ceturto daļu – 23,6 % – no visiem reisiem Vidzemē, kamēr vidējais rādītājs valstī ir aptuveni 16 %.

VPR nepiekrīt tik straujam sabiedriskā transporta tīkla samazinājumam, uzsverot, ka šādas pārmaiņas bez alternatīvu risinājumu ieviešanas būtiski apdraudēs iedzīvotāju mobilitāti un piekļuvi pakalpojumiem. “Samazinājumi būtu īstenojami tikai pakāpeniski, izvērtējot ietekmi uz iedzīvotājiem un piedāvājot vietā reālas alternatīvas,” norāda VPR Sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja Inita Ozoliņa.

VPR arī norāda, ka ATD dati par braucēju skaitu ne vienmēr ir precīzi, jo ir konstatēts, ka nereti tehnisku iemeslu dēļ daļa pasažieru netiek uzskaitīti, tostarp skolēni, kuru pārvadājumus apmaksā pašvaldības, kā rezultātā datu neprecizitātes arī atklājušās.

VPR uzsver, ka sabiedriskā transporta pieejamība ir priekšnoteikums reģionālajai attīstībai un iedzīvotāju līdzvērtīgām iespējām. Plānotie samazinājumi bez pārdomātas pārejas un pietiekama finansējuma var novest pie mobilitātes sabrukuma un lauku teritoriju tālākas iztukšošanās, bažas paudusi VPR.

Sabiedriskā transporta padome nolēmusi, ka dotētais reģionālās nozīmes autobusu maršruta tīkls nākamgad plānots 56,145 miljonu kilometru apmērā, kas ir par 11,06 miljoniem kilometru jeb 16% mazāk nekā prognozēts 2025. gadā.

Paredzēts, ka katrā maršruta tīkla daļā tiks samazināti reisi vai reisu daļas ar zemu rentabilitātes un pārvadāto pasažieru rādītāju.

Vienlaikus ATD ir iekļāvusi priekšlikumus par autobusu maršrutiem un reisiem, kuri potenciāli varētu tikt izpildīti uz komerciāliem principiem.

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.