
Valmierā 17. oktobrī Vidzemes plānošanas reģiona Attīstības padomes sēdē piedalījās arī Gulbenes novada domes priekšsēdētājs Normunds Mazūrs. Sarunas Valmierā notika ne tikai starp Vidzemes plānošanas reģiona pašvaldību pārstāvjiem, bet klāt bija arī satiksmes ministrs Atis Švinka un divu uzņēmumu – VSIA “Autotransporta direkcija” un VAS “Latvijas Valsts ceļi” – pārstāvji.
Sēdē tika pārrunāti plānotie sabiedriskā transporta pakalpojumu samazinājumi, kas sākotnēji bija paredzēti ar 2026. gada 1. janvāri. Taču tika noskaidrots, ka plānotās izmaiņas nestāsies spēkā uzreiz, bet tiks ieviestas pakāpeniski dialoga balstītā procesā. Tikšot respektētas pašvaldību vajadzības. Šobrīd notiekot papildu datu vākšana un analīze – liecina Vidzemes plānošanas reģiona interneta vietnē publiskotā informācija.
Valsts varētu maksāt pašvaldībai par skolēnu pārvadājumiem
Kā “Dzirkstelei” stāsta N.Mazūrs, viņš runājis par to, ka Gulbenes novadā ir saglabāts pietiekami plašs skolu tīkls un ka skolēnu pārvadājumus 80 procentu apmērā nodrošina pašvaldība ar saviem spēkiem.
“Mēs to darām tāpēc, ka AS “Talsu autotransports” nevar pašvaldībai šo pakalpojumu skolēnu pārvadāšanā nodrošināt tā, kā mūsu bērniem vajag. Tāpēc tas ir jādara pašvaldībai. Nevaram paļauties uz sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitatīvu izpildi, jo mums ir daudz tādu bērnu, kuri dzīvo nomalēs, sabiedriskais transports dzīvesvietai garām nebrauc. Tātad pašvaldībai tas ir jādara, jo skolas novadā atrodas tur, kur tās atrodas. Mūsu pienākums ir vadāt bērnus uz skolu un no skolas,” skaidro N.Mazūrs.
Viņš Valmierā izteicis priekšlikumu – piešķirt pašvaldībai valsts dotāciju skolēnu pārvadājumu veikšanai.
“Lai mēs nodrošinātu šo pakalpojumu, no pašvaldības budžeta tiek tērētas lielas summas. Valstij vajadzētu to dotēt! Mēs nesakām, ka simtprocentīgi, bet kaut kādu daļu. Neķinķelējiet naudu, dodiet, mēs ar labu pārvaldību to izlietosim labi un pareizi! Ir piedzīvots, ka sabiedriska transporta pakalpojumu sniedzēji atsakās braukt reisos, piemēram, slikto ceļu apstākļu dēļ vai tāpēc, ka reisi nav rentabli. Tādā gadījumā pašvaldībai būs vienalga jānodrošina skolēnu pārvadājumi,” uzskata N.Mazūrs.
Par dzelzceļa kravu krautuvi Gulbenē un infrastruktūru valsts drošībai
N.Mazūrs aktualizēja arī jautājumu par Gulbenes dzelzceļa līniju, kas ir stratēģiski nozīmīgs virziens kravu pārvadājumu attīstībai, arī civilās aizsardzības kontekstā. Šajā saistībā pašvaldības aicināja valstī izvērtēt iespēju samazināt dzelzceļa pārvadājumu tarifus, lai veicinātu kravu pārvadājumu pieaugumu un stiprinātu reģiona ekonomisko attīstību.
“Dzirkstelei” viņš skaidroja: “Es nerunāju par pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu. Runāju tika par kravu pārvadājumiem. Runāju ne tikai Gulbenes sakarā, bet par iekšējiem kravu pārvadājumiem Latvijā. Dzelzceļam jābūt konkurētspējīgam. Esmu norunājis tikšanos ar VAS “Latvijas dzelzceļš” pārstāvjiem 4. novembrī, lai izklāstītu domas sīkāk. Ir vēlēšanās attīstīt Gulbenes dzelzceļa staciju kontekstā ar mūsu uzņēmējiem. Esam ieinteresēti nākotnē pie mums veidot tādas kā krautuves. Piemēram, šķeldas krautuves. Līdz ar to būtu apgrozījums, pārvedumi 5-10 vagonos. Gribēju, lai satiksmes ministrs ieklausās, ka, attīstot šādu loģistiku, mazāk noslogoti būtu autoceļi, vairāk tiktu saudzēti. Gulbenes stacija ir Latvijas dzelzceļa atzara beigu punkts. Tas ir būtisks arī valsts aizsardzības jomā, ja nākas piedzīvot ārkārtas situācijas. Dzelzceļš Gulbenē ir pietiekami labs, vēsturisks un uzturams. Gribam attīstīt šo infrastruktūru un tās izmantošanu.”
Sēdē tika apspriesta arī digitālās infrastruktūras nepietiekamā kvalitāte Vidzemes plānošanas reģionā. Saskaņā ar Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas pētījuma “Reģionu pievilcības pārskatīšana: Latgales reģions, Latvija” (2024) datiem Vidzemē konstatēts zemākais interneta pārklājuma kvalitātes līmenis valstī. Pašvaldības uzsvēra, ka šis ir būtisks jautājums, kura risināšanai nepieciešama nozares ministrijas iesaiste.
Vidzemes plānošanas reģions informēja nozares pārstāvjus, ka šobrīd tiek gatavots reģiona prioritāri sakārtojamo ceļu saraksts, kuru plānots pabeigt mēneša laikā. Sagatavotais saraksts tiks iesniegts VAS “Latvijas Valsts ceļi” tālākam darbam.