Rīga, 3.okt., LETA. Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija šodien, vērtējot priekšlikumus Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma otrajam lasījumam, nespēja vienoties par terminu “ar partiju saistīta persona”, kuras parādīšanās priekšvēlēšanu reklāmā tiktu uzskatīta par administratīvā resursa izmantošanu.
Deputāte Lolita Čigāne (V) rosināja noteikt, ka “par administratīvo resursu izmantošanu priekšvēlēšanu aģitācijas nolūkā uzskatāma arī valsts un pašvaldību, to iestāžu un kapitālsabiedrību, amatpersonu, programmu vai darba reklamēšana medijos par samaksu, ja tā tiek veikta 30 dienu laika posmā pirms vēlēšanām”, ja šī reklāma saturiski atspoguļo ar partiju saistītu personu, deputātu kandidātu, ministra vai Ministru prezidenta amata kandidātu vai sniedz informāciju par šo personu darbību.
Savu priekšlikumu bija iesniedzis arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB), kurš vēlējās precizēt, ka “ar politisko partiju saistīta persona ir politiskās partijas izvirzīta persona, kas ir ievēlēta, iecelta vai apstiprināta amatā valsts vai atvasināto publisko personu institūcijās vai tādās kapitālsabiedrībās, kurās valstij vai atvasinātai publiskai personai pieder kapitāla daļas (akcijas), kā arī politiskās partijas deputātu kandidāts, ministra amata vai Ministru prezidenta amata kandidāts, politiskās partijas amatpersona, partijas biedrs vai persona, kurai ir identificējama un pārbaudāma saistība ar politisko partiju, kā arī persona, kura publiski paziņojusi par atbalstu konkrētajai politiskajai partijai”.
Saeimas Juridiskā biroja priekšnieks Gunārs Kusiņš prognozēja, ka šāds priekšlikums rada izaugsmes iespējas administratīvajām tiesām, jo “identificējamie” noteikti tiesāsies un arī sūdzēsies Eiropas Cilvēktiesību tiesā.
Balsojumā ne deputātes Čigānes, ne KNAB priekšlikums netika atbalstīts.
Kā ziņots, 24.maijā Saeima pirmajā lasījumā konceptuāli atbalstīja jauno Priekšvēlēšanu aģitācijas likumu, kas nosaka partiju reklamēšanās ierobežojumus pirms vēlēšanām.
Televīzijā politiskās reklāmas būs aizliegtas jau 30 dienas pirms vēlēšanām. Tas tiek pamatots ar vēlmi pasargāt vēlētājus no “smadzeņu skalošanas”. Partija bezmaksas aģitācijai varēs izmantot 20 minūtes garu raidlaiku, kuru varēs sadalīt piecu minūšu nogriežņos.
Tāpat likumprojekts paredz, ka arī vēlēšanu dienā partiju birojos varēs saņemt politisko reklāmu materiālus, bet uz ielām tos dalīt gan būs aizliegts. Priekšvēlēšanu aģitācijas regulējumā iepriekš atbalstītas vairākas jaunas ieceres, tostarp par kārtību priekšvēlēšanu aģitācijai publiskās vietās.