Pirmdiena, 22. decembris
Saulvedis, Saule
weather-icon
+-3° C, vējš 1.79 m/s, A-ZA vēja virziens

Rīgas domes deputāti negroza saistošos noteikumus par "puteņa biļetēm"

Rīga, 22.janv., LETA. Rīgas domes sēdē šodien tika nolemts noraidīt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) iebildumus par 18.decembrī veiktajiem grozījumiem Rīgas sabiedriskā transporta lietošanas noteikumos un atstāt “puteņa biļešu” noteikumus negrozītus.

VARAM pēc iepazīšanās ar pašvaldības sniegtajiem argumentiem lems, vai noteikumus akceptēt vai apturēt. Gadījumā, ja ministrija atteiksies atbalstīt šādus noteikumus, pašvaldība savu taisnību varēs pierādīt tiesā.  

Izmaiņas pašvaldības saistošajos noteikumos pērnā gada nogalē tika veiktas, lai “īpašos gadījumos” varētu noteikt īslaicīgas izmaiņas sabiedriskā transporta lietošanas kārtībā, tostarp paredzot iespēju izmantot to bez maksas. Šādi grozījumi tika veikti, lai radītu tiesisku pamatu tā sauktajām “puteņa brīvbiļetēm”, kas paredz, ka stipras snigšanas laikā automašīnu īpašnieki, uzrādot automobiļa tehnisko pasi, sabiedrisko transportu var izmantot bez maksas.

 

VARAM iebilst, ka šāda kārtība, kas pēc būtības nozīmē iespēju īpašos gadījumos braukt bez biļetes vai cita braukšanas tiesības apliecinošā dokumenta, neatbilst Ministru kabineta noteikumiem par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtību un ir svītrojama.

 

Ministrijas atzinumā norādīts, ka gadījumā, ja saistošo noteikumu mērķis ir noteikt braukšanas maksas atvieglojumus, tostarp noteikt personu kategorijas, kuras var braukt bez maksas, tad šīs pasažieru kategorijas ir nosakāmas Rīgas domes saistošajos noteikumos par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā, vienlaicīgi nodrošinot braucēju uzskaiti un biļešu izsniegšanu.

 

Rīgas dome šādam viedoklim nepiekrīt, jo saistošie noteikumi, kas atsevišķos gadījumos var paredzēt tiesības īpašos apstākļos sabiedrisko transportu lietot bez maksas, neparedz pastāvīgus braukšanas maksas atvieglojumus kādai noteiktai pasažieru kategorijai, bet gan paredz pašvaldības tiesības īpašos apstākļos grozīt sabiedriskā transporta lietošanas kārtību, ieviešot tajā izmaiņas, tostarp nosakot īslaicīgus braukšanas maksas atvieglojumus.

 

Domes juristi uzsver, ka šī norma atbilst arī Ministru kabineta noteikumiem par sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtību maršrutu tīklā, saskaņā ar kuru pasūtītājs (Rīgas pilsētas pašvaldība), ņemot vērā īpašus apstākļus, piemēram, svētku dienas, pasažieru plūsma, laikapstākļi, autoceļa, ielas vai sliežu ceļa remonts, var paredzēt īslaicīgas izmaiņas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nosacījumos, neveicot izmaiņas maršrutu tīklā.

 

Satiksmes ministrijā savukārt skaidroja, ka tā ir informēta par Rīgas domes saistošo noteikumu iespējamo pretrunu ar Ministru kabineta noteikumiem un, tā kā tas skarot arī jautājumu par sabiedriskā transporta dotācijām no valsts budžeta, tad Satiksmes ministrija esot gatava šo jautājumu izvērtēt savas kompetences ietvaros.

 

Rīgas izpilddirektors Juris Radzevičs (GKR) šodien domes sēdē deputātus aicināja saglabāt noteikumus esošajā redakcijā, lai pašvaldībai būtu iespēja turpmāk tiesiskā ceļā noteikt īslaicīgas atlaides atsevišķām pasažieru grupām, kurām tas nepieciešams. Līdz šim pēc līdzīga principa piešķirtas atlaides Dziesmu svētku dalībniekiem, Alfrēda Kraukļa basketbola turnīra darbiniekiem, kā arī sabiedriskais transports visiem rīdziniekiem bijis pieejams bez maksas nozīmīgu pasākumu laikā, piemēram, 18.novembrī un gadumijā. Radzevičs atzina, ka līdz šim arī šo atlaižu piešķiršanai nav bijis tiesiska pamata, tomēr viņš norādīja, ka šie gadījumi būtu jāvērtē citām kompetentām iestādēm.

 

Saskaņā ar noteikumiem pilnvaras noteikt “puteņa brīvbiļetes” ir piešķirtas izpilddirektoram. Radzevičs atzina – kaut arī laika prognozi pašvaldība saņem par trim turpmākajām dienām, ir grūti izšķirties pie kādas intensitātes un nokrišņu daudzuma jānosaka atlaides, tomēr viņš esot gatavs strādāt pie konkrētāku kritēriju izstrādes, tiklīdz noteikumi stāsies spēkā.

 

Domnieks Olafs Pulks (V) iebilda, ka šādas brīvbiļetes, kuras “pēc džeka no tvitera [Rīgas mēra Nila Ušakova (SC)] pavēles” šoziem autovadītājiem piešķirtas bez tiesiska pamatojuma, radījušas “Rīgas satiksmei” zaudējumus. Tā kā uzņēmums nav sniedzis atbildes uz šiem jautājumiem, deputāti pēc palīdzības vērsušies Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā (KNAB).

 

Pulks uzsvēra, ka, viņaprāt, pašvaldībai ir jābūt tiesībām operatīvi noteikt braukšanas maksas atlaides ārkārtas situācijās, tomēr pašreizējās “puteņa brīvbiļetes” ir nepieņemamas. “Vai plūdus varam likt vienā un tajā pašā plauktā ar snigšanu Latvijā, kur ir četri gadalaiki, kur ziema ir paredzams gadalaiks, kurā parasti snieg sniegs? Tanī dienā, kad zeme ar debesīm ies kopā, būs milzīgs putenis, vētra un intensīvs sniegs, es ierosinātu visiem atļaut braukt bez maksas. Kāpēc māmiņai, kurai jāpavada bērns uz skolu, šajā puteņainajā dienā ir jāmaksā, lai nobrauktu pāris pieturas, bet kungam, kuram ir tik daudz naudas, ka var nopirkt mašīnu, ir tiesības braukt bez maksas?” vaicāja Pulks. Viņaprāt, ekstrēmos apstākļos bezmaksas transportam ir jābūt pieejamam visiem rīdziniekiem.

 

Opozīcijas deputāti kritizēja, ka līdz šim lēmumi par “puteņa brīvbiļetēm” autovadītājiem pieņemti necaurspīdīgi, vadoties vien pēc Ušakova paziņojumiem mikroblogošanas vietnē “Twitter” un informācijas vienā no pašvaldības portāliem “sniegs.riga.lv”. Domnieki uzskata, ka šāda kārtība ir neskaidra un informēšanas līdzekļi par atlaidēm nepilnīgi.

 

Savukārt domnieks Vadims Faļkovs (SC) iepazīstināja kolēģus ar saviem aprēķiniem, ka, pārvadājot līdz 15 000 autovadītāju, negūtie ieņēmumi ir aptuveni 7000 latu, kamēr, šādā veidā samazinot sastrēgumus, “Rīgas satiksmei” rodas ievērojams ietaupījums. Ja pirms brīvbiļešu piešķiršanas automašīnu īpašniekiem sabiedriskais transports kavējās vidēji 40 minūtes, tad, ieviešot šo atbalsta pasākumu, kavējumu laiks samazinājās divkārt. Faļkovs aprēķinājis, ka, stāvot uz vietas sastrēgumos, maršrutā izbraukušie 322 autobusi dienā patērē degvielu aptuveni 3000 latu vērtībā. Savukārt sabiedriskā transporta vadītājiem par sastrēgumos nosēdētajām virsstundām būtu jāpiemaksā ap 2000 latu. Vienlaikus, samazinot personīgā transporta apjomu Rīgas ielā par vairākiem tūkstošiem automašīnu, pilsētā tiek likvidēti “korķi” 15 līdz 20 kilometru garumā.

 

Opozīcijas deputāti balsoja pret VARAM iebildumu noraidīšanu, tomēr ar koalīcijas deputātu balsu vairākumu domes sēdē šodien nolemts šos noteikumus atstāt negrozītus.

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.