Pirmdiena, 22. decembris
Saulvedis, Saule
weather-icon
+-1° C, vējš 1.34 m/s, ZA vēja virziens

SM no pašvaldībām vēlas pārņemt reģionālo pasažieru pārvadājumu pasūtīšanu

Rīga, 19.marts, LETA. Satiksmes ministrs Anrijs Matīss nosūtījis vēstuli vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram Edmundam Sprūdžam (RP) un finanšu ministram Andrim Vilkam (V) ar Satiksmes ministrijas (SM) piedāvājumu mainīt pasažieru pārvadājumu finansēšanas modeli – turpmāk “Autotransporta direkcija” būtu pasūtītājs un līguma slēdzējs ar reģionālajiem pārvadātājiem.

Kā informēja ministrijā, Matīss, atbilstoši ministru tikšanās laikā 13.martā panāktajai norunai, piedāvā risinājumu sabiedriskā transporta ilgtspējīgai organizēšanai, kura būtība ir sekojoša – VSIA “Autotransporta direkcija” ir pasūtītājs un līguma slēdzējs ar reģionālajiem pārvadātājiem, savukārt plānošanas reģioni apzina pašvaldību un iedzīvotāju vajadzības pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem un gatavo pieprasījumu nepieciešamajam pārvadājumu apjomam reģionā.  

SM norāda, ka šāds risinājums būtu pilnībā atbilstošs plānošanas reģionu kompetencei – nodrošināt reģiona attīstības plānošanu, koordināciju, pašvaldību un citu valsts pārvaldes iestāžu sadarbību. Piedāvātā funkciju sadale ļautu īstenot starppilsētu un vietējo maršrutu vienotu plānošanu, dotu iespēju optimizēt maršrutu tīklus, novēršot izveidojušās reģionālās atšķirības, vienlaikus nepazeminot pakalpojumu pieejamības līmeni. Tāpat būtu iespējams realizēt vienotu tarifu politiku valsts mērogā, kā arī rastos priekšnosacījumi nesegto zaudējumu apjoma samazināšanai.

 

Šobrīd atsevišķu plānošanas reģionu nesegtie zaudējumi pārvadātājiem par 2012. gadā sniegtajiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem sasniedz 0,82 miljoni latu, bet 2013.gadā plānošanas reģioniem jau tiek prognozēta finanšu nepietiekamība vismaz 1,32 miljonu latu apmērā, skaidro SM.

 

Šonedēļ notikušajās sarunās starp SM un Latvijas Pašvaldību savienību (LPS) tika pārrunāts turpmākais reģionālo pasažieru pārvadājumu finansēšanas un organizēšanas modelis. Pēc LPS lūguma puse vienojās organizēt modeļa apspriešanu līdz 15.aprīlim. Vienotas pozīcijas gadījumā Matīss izteica gatavību virzīt uz valdību arī jautājumu par pasažieru pārvadātāju nesegto zaudējumu kompensāciju par 2012.gadu, lai šo jautājumu atrisinātu līdz 1.maijam.

 

SM norāda, ka šobrīd pasažieru pārvadājumu ar autobusiem organizēšana reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos veic Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārraudzībā esošie plānošanas reģioniem. Viens no galvenajiem plānošanas reģionu uzdevumiem bija pārskatīt iepriekš pastāvējušos 26 rajonu maršrutu tīklus un izveidot iedzīvotāju vajadzībām atbilstošu, ekonomiski pamatotu sabiedriskā transporta sistēmu, vienlaikus nepārsniedzot valsts budžetā šim mērķim paredzēto līdzekļu apmērus. Tomēr, neraugoties uz atkārtotiem SM aicinājumiem un MK katru gadu piešķirtiem papildus līdzekļiem, plānošanas reģioni joprojām nespēj īstenot savas funkcijas tā, lai iekļautos kārtējam budžeta gadam atvēlētajā finansējumā.

 

Satiksmes ministrs Matīss aicina vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministru Sprūdžu un finanšu ministru Vilku izteikt viedokli par SM piedāvāto risinājumu, kā arī principiālu atbalstu tam, lai SM varētu organizēt ministriju un biedrības “Latvijas pasažieru pārvadātāju asociācija” tikšanos atbilstoši Ministru prezidenta rezolūcijai.

 

Tikmēr otrdien piketā pie Ministru kabineta vietējo reģionālo pasažieru pārvadātāju atbalstam bija pulcējušies ap 200 atbalstītāju no Vidzemes un Kurzemes reģiona. Atbalstītāji turēja rokās daudzskaitlīgus plakātus ar uzrakstiem – “Autobusus arī laukos”, “Vai uz skolu jāiet kājām?”, “Samaksājiet par padarīto darbu!”. Piketā piedalījās kā paši pārvadātāji, tā arī viņu atbalstītāji, arī skolēnu grupas.

 

Neviens no Satiksmes ministrijas tikties ar piketētājiem tā arī neiznāca. Rezolūcija ar konkrētām prasībām pēc piketa beigām tika iesniegta Valsts kancelejā. Starp jau iepriekš izteiktām prasībām pasažieru pārvadātāji aicinājuši valdību jau sākt domāt par 2014.gadu un dotācijas paredzēt atbilstoši tam, kādas būs reālās izmaksas par pakalpojumu 2013.gadā.

 

Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas valdes loceklis Uldis Kolužs skaidroja, ka nepietiekamo dotāciju un valsts parāda dēļ uzņēmumiem ir izveidojušies līdz pat 100 000 latu lieli parādi, kas neļauj autobusu parkiem veikt normālu uzņēmējdarbību. Viņš norādīja, ka, ja 15.aprīlī, kad tiek izmaksātas dotācijas, to apjoms joprojām būs tikai 50% no nepieciešamā, tiks sasaukta organizāciju ārkārtas sēde, kurā varētu lemt samazināt pārvadājumu apjomus par aptuveni vienu trešdaļu – tātad 20 dienas brauks, 10 – nebrauks. Tādējādi pārvadātāji izpildīs tikai tos pakalpojumus, par kuriem valsts ir samaksājusi. Kolužs gan skaidroja, ka cer uz valdības sapratni un tik nopietni lēmumi nebūs jāpieņem.

LAKRS pārstāvji Edvīns Krieviņš un Jānis Pumpiņš savukārt norādīja, ka ir grūti strādāt, ja nevar darbiniekiem samaksāt algas, ja situācija spiež samazināt darba slodzi. Turklāt algas neesot paaugstinātas darbiniekiem jau vairākus gadus.

 

Piketa rīkotāji skaidroja, ka viņus nepamierina Satiksmes ministrijas risinājumi, jo tie neatrisina tūlītēji parādu problēmu, kas tiem ir aktuāla. Tika uzsvērts, ka nevar būt situācija, ka tiek finansēts transports tikai Rīgā, bet ne lauku reģionos, kur viensētu iedzīvotājiem arī jādod iespēja tikt līdz reģiona centram.

Kolužs norādīja, ka pārvadātājiem nav pretenziju pret Satiksmes ministrijas plāniem noteikt, ka turpmāk “Autotransporta direkcija” būtu pasūtītājs un līguma slēdzējs ar reģionālajiem pārvadātājiem, jo tā esot pasažieru pārvadājumu organizētāju kompetence. Tomēr viņš uzsvēra, ka paralēli ir jārisina parādu jautājums, jo pārvadātājus kā pasūtījuma izpildītājus interesē, lai par pakalpojumu tiktu samaksāts.

Piketu organizēja Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība “LAKRS” sadarbībā ar Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociāciju.

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.