Abonē e-avīzi "Dzirkstele"!
Abonēt

Reklāma

Pasts bez brīdinājuma ievieš jaunu pakalpojuma maksu, izdevēji sašutuši par negodprātīgo attieksmi pret sadarbības partneriem

Foto: “Unsplash”.

Vairums drukātās preses izdevēju un abonentu ir sašutuši par “Latvijas Pasta” negaidīto lēmumu ar 1.jūliju ieviest jaunu pakalpojuma maksu — 3 eiro par preses izdevumu abonēšanu pasta vietnē “Abone.lv”.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Izdevēji uzskata, ka pasts rīkojies negodprātīgi, nebrīdinot par to iepriekš ne klientus, ne sadarbības partnerus, kā arī pauž bažas, ka tas var ietekmēt cilvēku izvēli abonēt vai neabonēt kādu preses izdevumu, jo pakalpojuma maksa 3 eiro ir vismaz trešdaļa vai pat puse no, piemēram, reģionālo laikrakstu mēneša abonēšanas maksas.

Internetā divreiz dārgāk nekā klātienē

Par jauno pakalpojumu maksu reģionālo laikrakstu redakcijas uzzināja tieši no lasītājiem, nevis no “Latvijas Pasta”, kas ir izdevēju sadarbības partneris drukātās preses abonēšanā un piegādē. Lasītāji pauda neizpratni un arī bažas, ka šīs pakalpojuma maksas dēļ vairs nepasūtīs avīzes.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Protams, pasta interneta vietne “Abone.lv” nav vienīgā iespēja abonēt drukāto presi, to var izdarīt arī pašu izdevumu mājaslapās, redakcijās, sazinoties pa tālruni vai e-pastu, tomēr netrūkst lasītāju, kuri to dara ar pasta starpniecību — klātienē pasta nodaļā, pie pastnieka vai vietnē “Abone.lv”.

Pasta nodaļā un pie pastnieka komisijas maksa par abonēšanas kvīts noformēšanu ir 1,50 eiro, bet “Abone.lv” līdz 1.jūlijam šāda pakalpojumu maksa netika piemērota.

Nevēlas dotēt pakalpojumu

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

“Latvijas Pasta” Komercvadības departamenta direktors Mārtiņš Liepiņš skaidro, ka vairs nav iespējams šo pakalpojumu dotēt uz citu rēķina: ““Latvijas Pasts” ir izveidojis un gadiem uzturējis abonēšanas vietni “Abone.lv” no saviem līdzekļiem, neprasot no klientiem samaksu par tajā nodrošinātajiem pakalpojumiem. Realitātē “Latvijas Pastam” no sniegtajiem pakalpojumiem — abonementu pārdošanas šajā sistēmā — veidojas gan fiksētās, gan mainīgās izmaksas, ko līdz šim sedza pats uzņēmums. Tiek uzturēta IT sistēma, nodrošināta datu apmaiņa, glabāti dati u. tml. Papildus veidojas izmaksas no katra konkrētā darījuma vai darījuma mēģinājuma, piemēram, banku norēķiniem, klientu konsultācijām u. tml. Faktiski “Latvijas Pasts” līdz šim lasītājiem un izdevējiem dotēja abonēšanas pakalpojumu savā interneta vietnē, pārdodot produktu par izdevēju noteikto cenu, bet neprasot samaksu par šo pakalpojumu un radušās izmaksas daļēji sedzot no abonēšanas ieņēmumiem citos savos pārdošanas kanālos — pie pastnieka un pasta nodaļās, tādējādi piemaksājot katram izdevēja pārdotajam abonementam “Abone.lv”. Patlaban, kad visu veidu izmaksas ir palielinājušās un inflācijas apmēri ir ļoti augsti, “Latvijas Pasts” šādas pakalpojuma izmaksas no savas puses vairs nevar atļauties, tāpēc no 2023.gada 1.jūlija abonementu noformēšanai “Abone.lv” tiek noteikta pakalpojuma maksa — 3 eiro.”

Nesamērīga un neadekvāta

Latvijas Preses izdevēju asociācijas valdes priekšsēdētāja vietnieks Guntars Līcis, kurš ir arī reģionālā laikraksta “Zemgale” izdevējs, stāsta: “Manā skatījumā, tas ir neapdomīgs solis, tomēr “Latvijas Pasts” pieņem savus lēmumus atbilstoši saviem regulējumiem un izpratnei par biznesu. Mūsu ieskatā, tas ir gan kaitējoši abonentiem, gan arī negodīgi attiecībā pret izdevējiem kā līguma slēdzējiem, jo pasts šādu pakalpojuma maksu ieviesa, oficiāli neinformējot savus biznesa partnerus.”

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Izdevēju asociācija ik palaikam aicina uz sarunām gan “Latvijas Pastu”, gan citus sadarbības partnerus, lai runātu par dažādām nozarei svarīgām lietām. Vienā šādā sarunā vasaras sākumā pasta pārstāvji minējuši, ka grasās ieviest šādu pakalpojuma maksu, taču asociācijas vadība uzskatīja, ka nav tiesīga izplatīt informāciju par to, kādus lēmumus grasās pieņemt pasts, jo šis lēmums var arī mainīties vai netikt pieņemts.

“Tas noteikti bija jādara viņiem pašiem, taču pasts to nedarīja,” saka G.Līcis un piebilst, ka daži izdevēji tomēr bija informēti, taču lielākā daļa izdevēju par šādu lēmumu netika informēti. “Tā nav normāla biznesa prakse – neinformēt savus klientus un partnerus par viņiem svarīgu izmaiņu ieviešanu,” saka izdevējs.

Izdevēji arī iebilduši, ka šī summa ir nesamērīga, jo komisijas maksa par abonementa noformēšanu pastā ir divas reizes mazāka nekā internetā. Atbildē no pasta pārstāvjiem izskanēja, ka tas tiešām neesot īsti pareizi. Vai tas nozīmē, ka arī pastā drīzumā plānots palielināt šo maksu līdz 3 eiro? Mārtiņš Liepiņš atbild: “Neskatoties uz augošajām izmaksām, sociālu apsvērumu dēļ esam raduši iespēju nepalielināt maksu preses izdevumu abonementu noformēšanai pie pastnieka un pasta nodaļās — abonementus iespējams noformēt, veicot apmaksu 1,50 eiro apmērā.”

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Lietotājiem nedraudzīgs

Latvijas Reģionālo mediju asociācijas vadītāja Ivonna Plaude, kura ir arī laikraksta “Tukuma Neatkarīgās Ziņas” galvenā redaktore, norāda, ka “Latvijas Pasta” noteiktās abonementu noformēšanas cenas ir neadekvātas un maldinošas: “Latvijas Reģionālo mediju asociācijā ne reizi vien esam apsprieduši “Latvijas Pasta”, teiksim tā, mūsuprāt, kaitniecisko darbību. Vairums reģionālo mediju izdevēju ir bijuši liecinieki pasta attīstībai ilgākā laika periodā, un droši varam teikt, ka ikvienas pārbūves, reorganizācijas un tā sauktās inovācijas rezultātā šī universālā pakalpojuma sniedzēja un faktiskā valsts noteiktā monopolista pakalpojumu apjoms reģionos ir samazinājies un kļuvis nepieejamāks, lietotājiem — nedraudzīgāks. Pirmkārt, jau tāpēc, ka tiek slēgtas pasta nodaļas un apvienoti pastnieku apkalpošanas reģioni, tos acīmredzot nepamatoti un nesamērīgi palielinot, bet darba algu atbilstoši nepalielinot. Rezultātā pastnieku un arī citu pasta darbinieku vidū reģionos novērojama teju nepārtraukta kadru mainība, pastnieku trūkst, viņi nespēj savlaicīgi veikt piegādes. Pastnieku slimības vai kādas citas negaidītas prombūtnes dēļ, kā esam novērojuši, pastam nav aizvietotāju, tāpēc pasts, tajā skaitā prese, netiek piegādāta savlaicīgi un tā, kā paredzēts līgumā. Ilgākā laika periodā esam bijuši liecinieki tam, ka pastā reāli tiek attīstīti tikai tie pakalpojumi, kas kādā brīdī tiek uzskatīti par inovatīviem un, iespējams, peļņu nesošiem, pilnībā aizmirstot šīs valsts kapitālsabiedrības īpašo lomu, jo īpaši reģionos. Bet tieši tās dēļ taču pastam tiek saglabātas valsts dotācijas un faktisks monopolstāvoklis, piemēram, nododot ekskluzīvas tiesības pensiju piegādē un tamlīdzīgi. Ņemot vērā reģionālo avīžu un abonementa izmaksu un cenas attiecības, kā arī to, ka pasts saņem maksu par pakalpojumu gan no izdevējiem, gan valsts dotācijas preses piegādēm reģionos, mūsuprāt, šobrīd pasta noteiktās abonementa noformēšanas cenas gan klātienē, gan vēl jo vairāk interneta vietnē ir neadekvātas. Runājot par pakalpojuma maksu 3 eiro vietnē “Abone.lv”, kas dažos gadījumos ir teju 50 % no abonementa cenas, mūsuprāt, varam jau runāt par negodīgu komercpraksi un klientu maldināšanu, jo, piemēram, pasta pakalpojumu tarifu grāmatā tiek skaidri teikts, ka laikraksta abonements interneta vietnē tiek noformēts bez maksas.”

I.Plaude norāda, ka šajā situācijā visdrīzāk katra redakcija, cik nu tas ir katra spēkos, pārņems pasta pakalpojumu daļu uz saviem pleciem — vismaz abonementa noformēšanas ziņā. “Esam nolēmuši vērsties ar atklātu vēstuli gan Satiksmes, gan Kultūras ministrijā, gan pie Valsts prezidenta un Ministru prezidenta, gan attiecīgajā Saeimas komisijā un Patērētāju tiesību aizsardzības centrā,” u\uzsver I.Plaude.

– Agita Grīnvalde-Iruka

Līdzīgi raksti

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Gulbenes novads - Dzirkstele.lv komanda.