Pēc trīs gadu eksperimentiem šis semestris ir pirmais, kurā visi Latvijas sākumskolas skolēni saņem vienādas liecības.
Pēc trīs gadu eksperimentiem šis semestris ir pirmais, kurā visi Latvijas sākumskolas skolēni saņem vienādas liecības. Tajā nav ierastās atzīmes, bet ir skaidri norādītas apgūstamās prasmes, kurām iepretim jānorāda, vai bērns ar šo uzdevumu ir ticis galā vai – nē. Jauno liecību grūti pieņemt nevis pedagogiem, bet vecākiem un bērniem.
“Jaunās liecības pagaidām ir gala variants, par kuru valsts sākumskolu skolotāji ir vienojušies. Skolotājiem tagad būs nedaudz vieglāk, jo vairs liecībās nebūs jāraksta garie apraksti par bērna zināšanām,” uzskata Gulbenes rajona Izglītības pārvaldes vadītāja Liāna Jansone.
Viņa domā, ka vecāki nedrīkst paļauties tikai uz liecībā redzamo vērtējumu. Sevišķi mazs bērns attīstās nepārtraukti. Un gan pedagogiem, gan vecākiem vajag vērtēt bērna individuālo izaugsmi. “Manuprāt, liecība ir posma noslēgums. Tādēļ vērtējumam jābūt visos mācību priekšmetos, kurus bērns apguvis. Ja ailē pretī mācību priekšmetam ierakstīts “vēl jāmācās”, vecākam tas daudz neizsaka. Tādēļ viņam ir jāseko mācību procesam,” skaidro L.Jansone.
Jaunā liecība gluži tāpat kā pirms daudziem gadiem atkal ir maza un plāna. Tomēr tajā nav semestru ailīšu. Ir minēti mācību priekšmeti un zem katra no tiem īsi nosauktas šā mācību gada laikā apgūtās prasmes. Atsevišķās zinībās mācāmais sadalīts trīs līmeņos, no kuriem trešais ir augstākais. Lai norādītu, kā skolēnam veicies katras prasmes apgūšanā, pirmajā semestrī izmantojams tikai vārds “jā”. Ja nav veicies pirmajā pusgadā, iepretim apgūstamajai prasmei atstājama tukša vieta. Visas tukšās ailes būs aizpildāmas tikai nākamā semestra beigās, kad apgūstamā prasme būs jāraksturo kā “jā”, “daļēji” vai “vēl jāmācās”. Ieraksts “vēl jāmācās” nav līdzvērtīgs nesekmībai. Tas ir signāls, ka skolēnam nepieciešama palīdzība.