Trešdiena, 24. decembris
Ādams, Ieva
weather-icon
+-4° C, vējš 1.79 m/s, R vēja virziens

Gulbenes - Alūksnes bānītim jauns saimnieks

Darbu sācis jauns pašvaldību dibināts uzņēmums – bezpeļņas organizācija SIA “Gulbenes – Alūksnes bānītis”. 3.janvārī kārtējā reisā uz Alūksni devās šaursliežu vilciens, Gulbenes stacijā notika svinīga ceremonija.

Darbu sācis jauns pašvaldību dibināts uzņēmums – bezpeļņas organizācija SIA “Gulbenes – Alūksnes bānītis”.
3.janvārī kārtējā reisā uz Alūksni devās šaursliežu vilciens, Gulbenes stacijā notika svinīga ceremonija. Simbolisko sarkano lenti pārgrieza jauno uzņēmumu dibinājušo trīs pašvaldību vadītāji – Alūksnes domes priekšsēdētājs Guntārs Bērziņš, Gulbenes domes priekšsēdētājs Nikolajs Stepanovs un Stāmerienas pagasta padomes priekšsēdētājs Raitis Apalups. Nedaudzie vilcieniņa pasažieri noskatījās, kā uzņēmuma “Gulbenes – Alūksnes bānītis” direktors Osvalds Lucāns ar “Rīgas šampanieti” iesvētīja bānīša lokomotīvi, lai labi ripo jaunā saimnieka pārvaldījumā. Dzelzs rumaks šajā dienā ceļā devās, izrotāts ar karodziņiem varavīksnes krāsās.
No 3.janvāra bānīša pasažieri iegādājas jauna veida biļetes, uz kurām norādīts vilciena jaunais saimnieks. Biļete no Gulbenes līdz Alūksnei joprojām tāpat kā līdz šim maksā 64 santīmus. No šīs dienas bānītis kursē tikai ar vienu vagonu, jo pasažieru nav daudz. Toties Polijā ražotajā vagonā ir silti pat trīsdesmit grādu salā.
“Vērosim pasažieru skaitu, kas lielāks ir piektdienās un svētdienās. Ja būs nepieciešams, šajās dienās kursēs vienlaikus divi vagoni,” saka O.Lucāns. Arī turpmāk pasažierus vedīs noteiktā laikā un tik reižu, cik līdz šim. Bānītis darbdienās kursē trīsreiz diennaktī uz Alūksni, retāk brīvdienās, toties piektdienās pat divas reizes naktī. Jebkuras iespējamās izmaiņas vilciena kustības sarakstā tiks saskaņotas oficiāli ar Satiksmes ministriju, kas garantējusi ikgadējo 100 000 latu dotāciju pasažieru pārvadājumu organizēšanai. Ņems vērā arī iedzīvotāju vēlmes.
“Ir iedibināti sakari ar tūrisma firmām. Rīkosim braucienus tūristiem. Īpaši reisi būs Lieldienās, Jāņos. Turpināsim Bānīša svētku tradīciju. No pašvaldībām gaidām iniciatīvu vides sakopšanā, lai tūristiem būtu vēlēšanās redzēt apkārtni. Nākamgad svinēsim bānīša simtgadi,” stāsta O.Lucāns.
Alūksnes, Gulbenes un Stāmerienas pašvaldību vadītāji apstiprināja šīs ieceres, paužot, ka bānītis ir novada “rozīnīte”, “odziņa”.
N.Stepanovs uzsver, ka pagaidām uzņēmuma dibinātāji “spēruši pirmo soli”, pārņemot no valsts akciju sabiedrības ” Latvijas dzelzceļš” pasažieru pārvadāšanas funkcijas un nomājot visu tam nepieciešamo. Taču pēc pusgada, iespējams, varēs sākt risināt jautājumu par īpašumu pārņemšanu SIA “Gulbenes – Alūksnes bānītis” pārziņā. “Mēs tagad “Latvijas dzelzceļam” gadā maksāsim 3000 līdz 4000 latu. Kāpēc maksāt, ja varam šo naudu izmantot savā uzņēmumā?” saka O.Lucāns.
Viņš informē, ka ar “Latvijas dzelzceļu” noslēgts nomas līgums gadam. Uz ilgāku laiku neesot bijis izdevīgi, jo dzelzceļa inventārs ar katru gadu nolietojas un tā vērtība samazinās. O.Lucāns pauž, ka “Latvijas dzelzceļš” šajā procesā rīkojās korekti un izrādīja pretimnākšanu. SIA “Gulbenes – Alūksnes bānītis” pārziņā ir ēkas 4500 kvadrātmetru platībā. To un darba iekārtu kopējā vērtība ir 16 792 lati. Četru lokomotīvju un divu vagonu aptuvenā vērtība – 15 000 latu. Jaunā firma no “Latvijas dzelzceļa” nomā arī šaursliežu dzelzceļu apmēram 35 kilometru garumā un maksās par tā uzturēšanu.
O.Lucāns stāsta, ka uzņēmuma pakļautībā strādā 24 darbinieki. Algu fonda izlietojums būšot atkarīgs no tā, “cik saimnieciski, taupīgi un godīgi katrs strādās”. O.Lucāns ir 50 gadus vecs, viņam ir Ļeņingradā gūta augstākā dzelzceļnieka izglītība. 13 gadus viņš nostrādājis par mašīnistu, ir Dzelzceļnieku biedrības biedrs un bānīša patriots. Kā privātpersona piedalījies SIA “Gulbenes – Alūksnes bānītis” dibināšanā. Iepriekš bijis “Latvijas dzelzceļa” pasažieru pārvadājumu uzņēmuma “Elektrovilciens” kontroles un revīzijas daļas vadītājs.
Uzņēmumu “Gulbenes – Alūksnes bānītis” 2001.gada aprīlī nodibinājušas Gulbenes un Alūksnes domes, Stāmerienas pagasta padome, Latvijas Dzelzceļnieku biedrība un sešas fiziskās personas – Toms Altbergs, Andris Biedriņš, Jānis Eiduks, Aldis Kreislers, Osvalds Lucāns un Andris Sitņiks. Katra dalībnieka ieguldījums jaunajā uzņēmumā ir 200 latu.
Kopš 2001.gada maija SIA “Gulbenes – Alūksnes bānītis” ir Eiropas tūrisma un muzejdzelzceļu federācijas FEDECRAIL locekle.
Gulbenes – Alūksnes bānītis ir Baltijā vienīgais šaursliežu dzelzceļā regulāri kursējošais pasažieru vilciens. Bānītis ir valsts nozīmes kultūras piemineklis. Katru dienu tas regulāri kursē 33,6 kilometru garajā maršrutā ar 25 kilometru ātrumu stundā. Vidēji dienā nav vairāk par 15 pasažieriem. Vairāk braucēju ir ogošanas, sēņošanas un makšķerēšanas sezonā. Mācību gada laikā vairums pasažieru ir skolēni.
Bānītis svarīgs kā tūrisma objekts. Lai mazais vilcieniņš būtu pievilcīgāks, iecerēts iegādāties tvaika lokomotīvi. Bānītim jau gadu ir sava mājas lapa internetā (www.banitis.lv). Tajā lasāma informācija latviešu un angļu valodā.

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.