Latvijā patēriņa cenas šogad septembrī salīdzinājumā ar augustu pieauga par 0,3 %, bet gada laikā – šogad septembrī salīdzinājumā ar 2023.gada septembri – palielinājās par 1,4 %, savukārt mēnesi iepriekš gada inflācija bija 0,7 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, septembrī pieaudzis par 0,9 %.
Būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām 2024.gada septembrī, salīdzinot ar augustu, bija apģērbam un apaviem (+0,2 procentpunkti), pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+0,2 procentpunkti), dažādu preču un pakalpojumu grupai (+0,1 procentpunkts), ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,1 procentpunkts), kā arī ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,5 procentpunkti).
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 0,7 %.
Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu mēneša laikā bija svaigiem dārzeņiem (+6,8 %) un svaigiem augļiem (+5,5 %). Dārgāka bija šokolāde (+4,5 %), kafija (+1,9 %) un sviests (+2,8 %). Noslēdzoties akcijām, cenas pieauga sieram un biezpienam (+1,7 %), olām (+4,6%), mājputnu gaļai (+1,9 %), makaronu izstrādājumiem (+4,2 %), olīveļļai (+4,1 %), pienam (+1 %), piena produktiem (+0,7 %) un cukuram (+3,8 %).
Savukārt cenas mēneša laikā samazinājās kartupeļiem (-13,8 %), cūkgaļai (-1,9 %), miltiem un citiem graudaugiem (-3,1 %), kā arī augu eļļai (-4,1 %). Akciju rezultātā cenas samazinājās maizei (-1,3 %) un svaigām vai atdzesētām zivīm (-10,6 %).
Apģērba un apavu grupā cenas mēneša laikā pieauga par 3,4 %. Sākoties jaunās rudens sezonas kolekcijas preču tirdzniecībai, cenas kāpa apģērbiem par 3,4 %, bet apaviem – par 4,3 %.
Mājokļa iekārtas grupā cenas mēneša laikā pieauga vidēji par 1,7 %. Noslēdzoties akcijām, dārgāki bija mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļi un mājokļa mēbeles.
Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi mēneša laikā kļuva lētāki par 3,7 %, ko lielākoties ietekmēja degvielas cenu kritums par 4,8 %. Dīzeļdegvielai cenas samazinājās par 4,6 %, benzīnam – par 6,1 %, savukārt auto gāzes cenas pieauga pa 2,6 %. Lētāki bija arī pasažieru aviopārvadājumi, pasažieru pārvadājumi pa autoceļiem un pa jūru.
Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas mēneša laikā kāpa par 1,4 %, sadārdzinoties atpūtas un sporta pakalpojumiem, kultūras pakalpojumiem, laikrakstiem un žurnāliem, kā arī daiļliteratūras grāmatām. Savukārt lētāki bija kompleksie atpūtas pakalpojumi.
Sākoties jaunajam mācību gadam, cenas pieauga augstākajai izglītībai (+8,2 %), kā arī pirmsskolas un sākumskolas izglītībai (+1,8 %).
Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas mēneša laikā kāpa par 2,9 %. Akciju noslēgumu ietekmē cenas pieauga personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums mēneša laikā bija atkritumu savākšanai, telekomunikāciju pakalpojumiem, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, ārstu speciālistu pakalpojumiem, kā arī siltumenerģijai. Savukārt cenas samazinājās viesnīcu pakalpojumiem un elektroenerģijai.
Statistikas pārvaldes dati arī liecina, ka lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2024.gada septembrī, salīdzinot ar 2023.gada septembri, bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+1,2 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,5 procentpunkti), veselības aprūpei (+0,4 procentpunkti), kā arī ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,9 procentpunkti) un ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,8 procentpunkti).
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 4,5 %.
Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu attiecīgajā grupā gada laikā bija svaigiem dārzeņiem (+22 %) un svaigiem augļiem (+9,6 %). Dārgāka bija šokolāde (+16 %), olīveļļa (+30 %), sviests (+16,6 %), konditorejas izstrādājumi (+5 %), piens (+7,4 %), mājputnu gaļa (+4,3 %), kafija (+4,2%), kā arī siers un biezpiens (+3,4 %). Cenas pieauga arī piena produktiem (+3,9 %), augļu un dārzeņu sulām (+10,3 %), konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (+9,3 %) un kartupeļiem (+8,5 %). Savukārt cenas samazinājās cukuram (-19,7 %), kā arī miltiem un citiem graudaugiem (-8,8 %).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 7,3 %. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 13,1 %. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 4,3 %, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, vīnam un alum.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā samazinājās par 4,8 %. Gada laikā būtiskākais cenu kritums bija siltumenerģijai (-12,7 %) un elektroenerģijai (-11,9 %). Cenas samazinājās dabasgāzei (-7,6 %) un cietajam kurināmajam (-4,7 %). Savukārt sadārdzinājās mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi (+6,7 %), atkritumu savākšana (+14,8%), mājokļa īre (+5,9 %), ūdensapgāde (+6,8 %), mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi (+5,2 %), kā arī kanalizācijas pakalpojumi (+5,4 %).
Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā kāpa par 6 %. Gada laikā dārgāki kļuva farmaceitiskie produkti, zobārstniecības pakalpojumi, ārstu speciālistu pakalpojumi, medicīnas analīžu laboratoriju un rentgenoloģijas centru pakalpojumi.
Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā samazinājās par 5,9 %, ko noteica degvielas cenu kritums par 13,1 %. Dīzeļdegviela palika lētāka par 14,3 %, benzīns – par 14,3 %, savukārt auto gāzes cena pieauga par 8,5 %. Gada laikā cenu kritums bija pasažieru aviopārvadājumiem un lietotām automašīnām. Savukārt cenas palielinājās personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem.
Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā pieauga par 5,1 %, sadārdzinoties atpūtas un sporta pakalpojumiem, ziediem, televīzijas abonēšanas maksai, barībai lolojumdzīvniekiem, laikrakstiem un žurnāliem. Savukārt lētāki bija personālie datori.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums gada laikā bija telekomunikāciju pakalpojumiem, apģērbiem, restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem, augstākajai izglītībai, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.