5. septembrī Ministru kabinetā apstiprināts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) sagatavotais likumprojekts “Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā” , kas paredz pilnveidot valsts pārvaldes pakalpojumu portāla https://latvija.gov.lv (portāls Latvija.gov.lv) iespējas un ieviest jaunu koplietošanas pakalpojumu – valsts pārvaldes pakalpojumu atbalsta dienestu.
Ministrs Māris Sprindžuks: “Valsts informācijas sistēmās un valsts reģistros uzkrātie dati ir daļa no mūsu digitālās identitātes. VARAM pilnveidos portālu Latvija.gov.lv, lai katram iedzīvotājam būtu iespēja īstenot savas pamattiesības digitālajā vidē un ērti apskatīt informāciju, ko par mums pārvalda valsts un pārredzēt arī šīs informācijas izmantošanu.”
Šobrīd iedzīvotājiem ir iespēja atsevišķos gadījumos pieprasīt informāciju no katras iestādes atsevišķi – tas ir birokrātisks slogs un lieks laika patēriņš. VARAM īstenotā Eiropas Reģionālā attīstības fonda projekta* ietvaros tiek veikta portāla Latvija.gov.lv iespēju paplašināšana, tajā skaitā nodrošinot personas datu pārlūkošanas pakalpojuma ieviešanu, kas tiks nodrošināts portāla Latvija.gov.lv lietotāja darba vietā. Tādējādi ieekonomējot iedzīvotāju laika resursus un nodrošinot to tiesības uz personas datu aizsardzību un personas datu pārvaldību, nevēršoties valsts pārvaldes institūcijās atsevišķi, bet saņemot visu informāciju vienkopus. Savukārt atbilstoši likumā noteiktajam**, VARAM dots uzdevums līdz 2021. gada 30. decembrim apvienot visus reģionālās nozīmes valsts un pašvaldību vienotos klientu apkalpošanas centrus (VPVKAC) un izveidot vienotu pakalpojumu atbalsta dienestu pirmā līmeņa konsultāciju sniegšanai par visiem pakalpojumiem, kuru apraksti iekļauti Latvija.gov.lv pakalpojumu katalogā.
Mērķtiecīgu pakalpojumu portāla Latvija.gov.lv lietotāju telefonisku apkalpošanu šobrīd nodrošina 19 reģionālās un novadu nozīmes VPVKAC papildus klātienes apkalpošanai, kā arī daļēji – Valsts reģionālās attīstības aģentūra (VRAA), nodrošinot klientu atbalstu e-pasta un sociālo tīklu kanālos. Primāri VPVKAC tīkls apkalpo klientus klātienē, sekundāri – neklātienē. Ar šiem grozījumiem VPVKAC tīklā atsevišķi specificēs darbību tieši neklātienes atbalstam, atbildot iedzīvotājiem telefoniski un rakstiski. Plānots, ka VPVKAC sniegs valsts pārvaldes pakalpojumu atbalsta dienesta pakalpojumu, lai nodrošinātu portālā Latvija.gov.lv iekļauto pakalpojumu pieejamību.
Likumprojekts izstrādāts pēc VARAM iniciatīvas un nepieciešams, lai pilnveidotu portāla Latvija.gov.lv darbības funkcionalitāti un mazinātu birokrātisko slogu, likumprojektā iekļaujot deleģējumu personas datu pārlūkošanas pakalpojuma izveidei, lai nodrošinātu personas tiesības uz personas datu aizsardzību un personas datu pārvaldību, kurā pēc personas pieprasījuma vienuviet tiks atspoguļota informācija no valsts informācijas sistēmām par personu. Šī pakalpojuma ietvaros iedzīvotāji varēs pieprasīt šo pakalpojumu no tām valsts iestādēm, kas būs integrējušas savas valsts informācijas sistēmas ar datu izplatīšanas un pārvaldības platformu (DAGR), un tās varēs iegūt informāciju par, piemēram, savā īpašumā esošajiem transportlīdzekļiem, pensiju līmeni u.c. informāciju, kas uzkrāta valsts informācijas sistēmās. Savukārt valsts pārvaldes pakalpojumu atbalsta dienests (atbalsta dienests) nodrošinās iespēju iedzīvotājiem un uzņēmējiem atbilstoši “vienas pieturas” principam saņemt centralizētu atbalstu neklātienē – rakstiskā vai mutvārdu saziņā.
* Nr. 2.2.1.1/21/I/002 “Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas un latvija.lv atvēršana komersantiem un valsts un pašvaldības vienoto klientu apkalpošanas centru attīstība”
** MK 2020. gada 4. februāra rīkojumam Nr. 39 “Par pakalpojumu vides pilnveides plānu 2020.-2023. gadam” 5. punktu.