Abonē e-avīzi "Dzirkstele"!
Abonēt

Reklāma

“Rankas piena” apgrozījums pagājušajā gadā samazinājies par 9,5 procentiem

Foto: no “Dzirksteles” arhīva.

Piena produktu ražotāja AS “Rankas piens” apgrozījums pagājušajā gadā bija 5,102 miljoni eiro, tas ir par 9,5 % mazāk nekā gadu iepriekš, vienlaikus kompānijas zaudējumi palielinājās par 40,4 % un bija 151 991 eiro, liecina informācija “Firmas.lv”.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Uzņēmuma gada pārskata vadības ziņojumā teikts, ka gads noslēdzies ar zaudējumiem apkārtējo krīzes situāciju rezultātā. Uzņēmuma darbību negatīvi ietekmēja Krievijas uzsāktā kara Ukrainā izraisītā energoresursu krīze, augstā energoresursu inflācija, neprognozējamās un straujās piena cenas svārstības, valsts atbalsta trūkums un valsts nespēja ietekmēt mazumtirdzniecības ķēžu nesamērīgā uzcenojuma politiku vietējo ražotāju produktiem, pretstatā importētai produkcijai.

“Rankas piena” izmaksas būtiski ietekmēja arī nodokļu politika un minimālās darba algas paaugstināšana, uzņēmumam nespējot savlaicīgi, atbilstošā apmērā paaugstināt realizācijas cenas.

Uzņēmuma vadība norāda, ka “Rankas piens” pagājušajā gadā par spīti sarežģītajiem apstākļiem spēja saglabāt un palielināt piena izejvielas iepirkuma apjomu, kas ir pārstrādes uzņēmuma veiksmīgas darbības pamats. Būtiskākā problēma uzņēmumam pērn bija apgrozāmo līdzekļu trūkums.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

“Rankas piena” vadība norāda, ka pērn piena iepirkuma cena samazinājusies par 0,1 eiro, salīdzinot ar gadu iepriekš, savukārt piena iepirkšanas apjoms palielinājies par 67 857 kilogramiem, neietekmējot produkcijas ražošanas pašizmaksu, bet būtiski ietekmējot darbaspēka izmaksu, ārpakalpojumu un materiālu pieaugumu.

Vienlaikus pašizmaksu būtiski ietekmēja lielveikalu noteikti mārketinga, loģistikas un apjoma bonusi. Tāpat uzņēmuma darbību ietekmēja lielā konkurence iekšējā tirgū un zemā patērētāju pirktspēja, kas pircējam liek izvēlēties produktu nevis pēc tā vietējās izcelsmes, bet zemākās cenas. Uzņēmuma vadība arī atzīmē, ka mazumtirdzniecības tīklu uzcenojumu politikas dēļ grūti konkurēt ar preci, kuru ieved no Lietuvas, Igaunijas un Polijas.

Pērn uzņēmums sācis sarunas par sadarbību ar speciālistiem ārvalstu zinātniskās pētniecības un inovāciju vides saglabāšanas un notekūdeņu attīrīšanas jomā, lai kopīgi piesaistītu atbalsta finansējumu un izstrādātu projektu par mūsdienīgu un efektīvu notekūdeņu attīrīšanas iekārtu renovāciju. Šogad turpinās darbs pie šī projekta izstrādes.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

2024.gadā uzņēmums strādās pie produkcijas specializācijas, pielāgojoties katra produkta mērķauditorijai, virzot atbilstošus mārketinga pasākums un radot priekšnoteikumus noieta tirgus paplašināšanai. Lai sasniegtu šo mērķi, “Rankas piens” papildus finansējuma piesaistei apzinās un izvērtēs Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras administrētās atbalsta programmas uzņēmuma procesu digitalizācijai un modernizācijai, inovācijām un tirdzniecības paplašināšanai, kā arī Lauku atbalsta dienesta (LAD) administrētās atbalsta programmas lauksaimniecības pārstrādes produktu ražotnēm, vides saglabāšanai un attīstībai.

Vadības ziņojumā minēts, ka uzņēmums atbilstoši tirgus prasībām izstrādās inovatīvi funkcionālos produktus ar augstu pievienoto vērtību, modernizēs un uzlabos esošo produktu iepakojums un dizainu, lai mērķtiecīgāk ieinteresētu potenciālo pircēju. Tāpat “Rankas piens” turpināšot darbu pie projektu izstrādes un finansējuma piesaistes, lai biezpiena un siera suliņu pārstrādātu funkcionālos produktos.

Uzņēmums uzmanību vērsīs arī uz rentabilitāti ietekmējošiem faktoriem – izmaksām, ražošanas tehnoloģijām, kā arī darba organizāciju, lai varētu elastīgi reaģēt uz pārmaiņām likumdošanā un produkcijas noieta tirgū.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Sabiedrības ilgtermiņa mērķi ir saimnieciskās darbības rezultātu uzlabošana, inovatīvs darbības restarts, pakāpeniski pārejot no krīžu pārvarēšanas un izdzīvošanas stratēģijas uz izaugsmes un peļņas gūšanas stratēģiju. Galvenie akcenti būs vietējā tirgus neapgūto nišu apgūšana, eksporta īpatsvara palielināšana, kā arī uzņēmuma modernizēšana visu nozīmīgo procesu līmeņos.

Tāpat “Rankas piens” plāno monitorēt globālos procesus, savlaicīgi identificējot problēmas uzņēmuma saimnieciskajā darbībā, apzinoties stiprās un vājās puses, identificējot riskus un to nodrošinājuma iespējas. Būtiski mērķi ir jaunu investoru un finansējuma piesaiste, sadarbībā ar banku radot juridiskos priekšnoteikumus finanšu līdzekļu piesaistei un ieguldījumu uzņēmumā nodrošināšanai, koncentrēt darbību uz tirdzniecības restartēšanu, piesaistot mārketinga speciālistus, ceļot konkurētspēju, likviditātes uzturēšana ar izmaksu monitoringu, produktu pašizmaksu pārskatīšana, izejvielas iepirkšanas analīze un siera cenu kāpuma panākšana.

“Rankas piens” apgrozījums 2022.gadā bija 5,637 miljoni eiro, tas ir par 27,5 % vairāk nekā gadu iepriekš, vienlaikus kompānijas zaudējumi samazinājās 3,2 reizes un bija 108 251 eiro.

Uzņēmums reģistrēts 1993.gadā, un tā pamatkapitāls ir 1,174 miljoni eiro. Kompānijas patiesais labuma guvējs ir valdes loceklis Aldis Spalviņš.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Gulbenes novads - Dzirkstele.lv komanda.