Abonē e-avīzi "Dzirkstele"!
Abonēt

Reklāma

Cik patiesi esam sociālajos tīklos?

Digitālā satura veidotājas Santas Lasmanes pieredze: “Vēl pirms diviem, trim gadiem “Instagram” un “TikTok” varēja novērot cilvēku neīstumu un “maskas”.”

FOTO: NO “FREEPIK.COM”

Sociālie tīkli “Facebook”, “Instagram”, “TikTok” ir kļuvuši par neatņemamu mūsu dzīves sastāvdaļu. Sociālo tīklu lietotāji ir kļuvuši arī par sociālo tīklu satura veidotājiem, un daļa cilvēku sociālajos tīklos publicē tikai to labāko un pozitīvāko par sevi.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Bieži vien redzam skaistas bildes, skaistus notikumus, bet cik īsti tas viss atbilst realitātei? Rīgas Tehniskās universitātes Inženierekonomikas un vadības fakultātes Ekonomikas un uzņēmējdarbības institūta pētnieces Ilzes Jankovskas veiktā pētījuma rezultāti liecina, ka pieaug to cilvēku skaits, kas atzīst, ka sociālajos tīklos viņi ir daļēji vai pilnībā atšķirīgi no reālās dzīves, turklāt būtiskākās atšķirības ir attieksmē pret notikumiem, vizuālajā izskatā un viedoklī.

Pētījuma rezultāti liecina, ka 2023.gada martā 23 procenti respondentu atzīmēja, ka sociālajos tīklos viņi daļēji vai pilnībā atšķiras no reālās dzīves, bet jau pēc gada, 2024.gada martā, šo cilvēks skaits pieaudzis un jau 32 procenti respondentu atzīst, ka sociālajos tīklos ir citādi.

Tagad – dzīve tāda, kāda tā ir

Digitālā satura veidotāja novadniece Santa Lasmane “Dzirkstelei” saka: “Neesmu iepazinusies ar šo pētījumu, taču mana pieredze (savs “blogs” un vairāk nekā 1000 klientu) rāda pilnīgi pretēju ainu. Lai pārliecinātos par to, vēlreiz veicu aptauju savos sociālajos tīklos un kanālos (aptaujā kopumā piedalījās 1211 respondenti). Rezultātā 91 procents apgalvo, ka neatšķiras sociālajos tīklos no reālās dzīves un tikai 9 procenti piekrita izteiktajam apgalvojumam.”

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Santa Lasmane

Viņas pieredze liecina, ka vēl pirms diviem, trim gadiem “Instagram” un “TikTok” varēja novērot cilvēku neīstumu un “maskas”. Satura veidotāji izmantoja gan filtrus attēliem, gan arī tam, ko un kā saka vai rāda.

“Tagad sociālo tīklu galvenā kopīgā tendence ir autentiskums, īstums, dzīve tāda, kāda tā ir,” uzsver Santa. “Tā kā lielāko daļu no atpazīstamiem satura autoriem labi pazīstu reālajā dzīvē, varu apgalvot – tas ir retums, kad cilvēks vizuāli, savā attieksmē un vērtībās ir atšķirīgs sociālajos tīklos. Par sevi varu pateikt ļoti īsi: esmu pilnīgi identiska šajās abās pasaulēs. Izskatos tieši tāpat (foto un video neapstrādāju), runāju to, ko tajā brīdī domāju, un aizstāvu savas vērtības un pārliecības, pat zinot, ka tas var daļai auditorijas nepatikt.”

Interesanti, ka arī “Dzirkstele. lv” aptaujas dati liecina, ka lielākā daļa portāla lietotāju atzīmējuši variantu, ka sociālajos tīklos viņi ir tādi paši kā reālajā dzīvē.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Vieta, kur izteikties un apmainīties ar viedokļiem

Līdzīgu viedokli kā Santa laikrakstam pauž arī “Mis Foto Gulbene 2018”, šobrīd arī digitālā satura veidotāja Amanda Kaspare.

Amanda Kaspare

“Es teiktu, ka nav lielas atšķirības starp mani sociālajos tīklos un mani reālajā dzīvē. Izskatā noteikti ne, es speciāli nepucējos, lai parādītos internetā. Kameras priekšā esmu arī mājas drēbēs un ar taukainiem matiem. Manos viedokļos arī nav atšķirības. Viss, ko es saku internetā, ir tiešām mans īstais viedoklis, ko es arī teiktu dzīvē. Vienīgā atšķirība ir tā, ka es dzīvē esmu nopietnāka. Mans mērķis internetā vienmēr ir bijis iepriecināt cilvēkus un likt smaidīt, skatoties manus video vai “storijus”. Tāpēc es ļoti reti internetā parādos, kad esmu dusmīga vai skumja. Vienmēr cenšos visu atstāt uz pozitīvas nots, tāpēc bieži vien cilvēki, kas mani redz tikai internetā, domā, ka es neko neuztveru nopietni. Bet kopumā man ir svarīgi parādīt īsto sevi internetā, un es noteikti neko netēloju, esot kameras priekšā, un man šķiet, ka tie, kuri seko man līdzi, to noteikti zina,” saka Amanda.

Arī Līga Ende-Griķe, kura ir ļoti aktīva sociālajos tīklos, stāsta, ka sociālajos tīklos ir redzams viņas iekšējais “es”, tāda, kāda viņa ir patiesībā.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Līga Ende-Griķe

“Mana bērnība vienmēr būs Salacgrīva, tās dialekts, humors un skaistie saules rieti, kā arī ieraksti, kuros ir dziļi filozofiskas pārdomas, tā esmu es, jo bērnībā daudz rakstīju pie jūras, skatoties saulrietā, un manu garīgo pasauli pilnveidoja tekvondo nodarbības, kuras apmeklēju sešus gadus. Tā bija mana dzīve. Tā esmu es. Diemžēl ikdienas steigā mani citi pamana kā skrejošu mammu, kura nespēj apsēsties un ievilkt elpu. Tā, protams, ir redzamā daļa, bet zem tās skrejošās mammas ir daudz kas vairāk. Sociālie tīkli ir lielisks veids, kā to parādīt. Tā ir vieta, kur izteikties un apmainīties ar viedokļiem plašākā sabiedrības lokā. Protams, teātris paliek teātris, un tur mazliet mainās tavs tēls, zem kura tāpat sēž mans iekšējais “es”. Tā esmu es,” saka Līga.

Aptauja “dzirkstele.lv”

Vai sociālajos tīklos jūs atšķiraties no reālās dzīves?

Nē, es esmu tāds, kāds esmu – 53

Sociālos tīklus nelietoju – 34

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Par to nedomāju – 18

Jā, reālo dzīvi negribu rādīt – 12

Sociālajos tīklos jūtos brīvāk – 4

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Jā, esmu tur skaistāks un bagātāks – 5

Projektu līdzfinansē “Mediju atbalsta fonds” no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.
Par saturu atbild “Dzirkstele”.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Gulbenes novads - Dzirkstele.lv komanda.